logo

اخبار

نخستین خودرو برقی تولید داخل

نخستین خودرو برقی تولید داخل

مجموعه کارمانیا بیش‌ترین تلاش را در عرصه حضور خودروهای برقی در بازار ایران داشته و حالا این شرکت از هرزمانی به‌‌هدف اصلی خود نزدیک‌تر است. طی کنفرانس خبری و تست میدانی که نخستین‌بار روز گذشته در محل دفتر مرکزی کارمانیا برگزار شد، محسن برازوان به‌عنوان مدیرعامل این مجموعه خودروساز پس از معرفی محصول جدید این شرکت، به‌پرسش خبرنگاران رسانه‌های مختلف دراین‌باره پاسخ داد.کارمانیا که از ادامه همکاری مستقیم (حداقل تا زمان رفع تحریم‌ها) با مجموعه معتبر BYD ناامید شده، حالا در تلاش است مسیرهای دیگری را در ارتباط با برقی‌سازی در صنعت حمل‌ونقل ایران دنبال کند.

در نخستین اقدام در فاز جدید فعالیت این مجموعه، کمپانی هنان سودا «Henan Suda» آمادگی خود را برای همکاری مشترک در راستای تولید محصولی برقی با این شرکت اعلام کرد و انتظار داریم طی سال آینده این همکاری صورت بگیرد و شاهد حضور مدل‌های اقتصادی از خودروهای برقی در بازار ایران باشیم.

در این میان برازوان به‌این نکته اشاره داشت که این نخستین همکاری جدی کارمانیا پس از توقف همکاری در تولید محصولات BYD خواهد.

کارمانیا که از ادامه همکاری مستقیم (حداقل تا زمان رفع تحریم‌ها) با مجموعه معتبر BYD ناامید شده، حالا در تلاش است مسیرهای دیگری را در ارتباط با برقی‌سازی در صنعت حمل‌ونقل ایران دنبال کند.

درنخستین اقدام در فاز جدید فعالیت این مجموعه، کمپانی هنان سودا «Henan Suda» آمادگی خود را برای همکاری مشترک در راستای تولید محصولی برقی با این شرکت اعلام کرد و انتظار داریم طی سال آینده این همکاری صورت بگیرد و شاهد حضور مدل‌های اقتصادی از خودروهای برقی در بازار ایران باشیم.

در این میان برازوان به‌این نکته اشاره داشت که این نخستین همکاری جدی کارمانیا پس از توقف همکاری در تولید محصولات BYD خواهد بود و پس ‌از آن قرار است محصولات برندهای دیگری نیز در سایت تولیدی این مجموعه درمنطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم تولید شوند.

براساس ادعای برازوان دو برند بعدی کارمانیا در حوزه خودروهای سوخت طبیعی فعالیت خواهند کرد و تعهدات معوق کارمانیا در اولویت دریافت eK۱ خواهد بود.

وی در خصوص بحث شارژ خودرو که جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های احتمالی خریداران خواهد بود عنوان کرد: «در مذاکرات انجام‌شده با چند شرکت داخلی و خارجی قرار است برای شارژ سریع این خودروها چند پایلوت اصلی معرفی شود و همچنین در برنامه اول حلقه شمالی کشور که بیشترین میزان تردد را دارد، قرار است این مناطق به‌دستگاه‌های شارژ مجهز شوند و در گام بعدی مسیر جنوبی کشور تا بندرعباس به این سیستم مجهز خواهد شد. بعد از فاز اول و دوم نوبت به سایر نقاط کشور می‌رسد.»

تجارب قبلی کارمانیا در روند تولید خودرو بی‌وای‌دی E۶ سبب شده است این برند با سلیقه مخاطب ایرانی در رابطه با خودرو برقی آشنا باشد و درواقع به‌جای این‌که کارمانیا روند تولید خودرو برقی را از صفر آغاز کند، به‌عنوان نخستین واردکننده خودروهای برقی به‌کشور، این بار با تولید داخلی محصولات برقی و فناوری‌های مربوط به‌آن آمادگی حضور مجدد در بازار خودرو کشور را به‌خوبی داشته باشد.

برازوان با اشاره به‌تجربیات کارمانیا در تولید بی‌وای‌دی E۶ گفت که هزینه پایین حامل‌های انرژی، قیمت بالای محصول نهایی، عدم‌وجود زیرساخت‌های مناسب و همچنین تجربه اندک درعرضه محصول تمام‌برقی سبب ناکامی این برند در رسیدن به‌اهدافش شده بود و قرار است در محصول جدید برقی این شرکت تمام این مشکلات برطرف شود.

همچنین کارمانیا درحال بررسی شرایط همکاری با ارگان‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در راستای گسترش زیرساخت‌های لازم برای طراحی و تولید خودروهای برقی است.

همچنین ‌غیر از همکاری برای تدارک زیرساخت‌های لازم برای شارژ سریع و معمولی ۲۲۰ ولت از شهریورماه امسال، از سوی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری نیز درخواست‌ همکاری برای اضافه شدن این خودرو پاک به‌ناوگان مسافربری شهری ارائه‌ شده است. اما مهم‌ترین ویژگی این محصول تمام‌برقی برای جذب مشتری ایرانی، شرایط ضمانت و خدمات پس‌از فروش این محصول توسط شرکت کارمانیا است.

براساس طرح ویژه‌ای که کارمانیا در نظر گرفته، باتری این محصول به‌مدت هشت‌سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی خواهد شد و موتور برقی، کنترل موتور و پک باتری این خودرو نیز به‌مدت شش‌سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر ضمانت می‌شود و برای سایر اجزای خودرو گارانتی چهارساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتر در نظر گرفته ‌شده است.

 

همچنین با توجه به‌سلولار و ماژولار بودن، باتری‌های کل مجموعه به ۱۰ سلول تقسیم‌بندی شده که درصورت خرابی هر سلول لازم نیست کل پک یا بسته‌بندی باتری تعویض شود که این مزیت شامل تمام خودروهای برقی نمی‌شود.

براساس بررسی کارمانیا و درنظر گرفتن تعرفه مصرف برق درمنطقه گرمسیری یک، این خودرو در سال ۱۳۹۲ از نظر مصرف حامل‌های انرژی نسبت به‌خودروهای بنزینی یک‌دهم هزینه داشته و نسبت به‌خودروهای گازی این هزینه تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

باتوجه به‌این‌که این خودرو توسط کارمانیا در خطوط مونتاژ قبلی این شرکت تولید خواهد شد، درسال ۱۴۰۰ ظرفیتی بالغ ‌بر یک‌هزار دستگاه به‌تولید آن اختصاص می‌یابد و همچنین براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تیراژ تولید این محصول طی سال ۱۴۰۱ به چهار هزار دستگاه خواهد رسید.

به‌گفته برازوان یکی از دلایل تحقق همکاری بین سودا و کارمانیا اخذ تاییدیه‌های سطح بالای ای-مارک اروپا توسط این محصول و صادرات آن به‌دوسلدورف آلمان طی دو سال اخیر بوده است. به‌همین خاطر اخذ تاییدیه‌های فنی و استاندارد برای تولید این خودرو در ایران چندان زمان‌گیر نبوده و حتی درصورتی‌که با نوسانات ارز طی روزهای اخیر مواجه نمی‌شدیم، می‌توانستیم قیمت نهایی این خودرو برقی را برای مصرف‌کننده به‌شکل دقیق اعلام کنیم.

 

آشنایی با کارمانیا eK۱

 

هونان سودا به‌عنوان تولیدکننده این خودرو مدعی است مدل SA۰۱ را که قرار است در کارمانیا، ek۱ نام بگیرد، براساس پلت‌فرم سوزوکی SX۴ توسعه داده و با توجه به‌این امر می‌توان از آن به‌عنوان خودرویی ایمن، معقول و اقتصادی برای بازار ژاپن، ایالات‌متحده، استرالیا، مجارستان و هندوستان یاد کرد. جالب است بدانید پلت‌فرم این خودرو با همکاری فیات در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان خودرویی فوق جمع‌وجور (subcompact) طراحی شد و سپس در سال ۲۰۱۳ نسخه کراس‌اوور آن تحت‌عنوان اس-کراس معرفی و عرضه شد.

فروش نمونه‌های کراس از این محصول تا سال ۲۰۱۸ ادامه داشته و طی این مدت دو نسل و یک فیس‌لیفت از SX۴ به‌بازار عرضه شده است.

گفتنی است هونان سودا زیرمجموعه گروه حمل‌ونقل استان سودای چین محسوب می‌شود که فـــــعالیت خود را از سپتامبر سال ۲۰۱۰ آغاز کرده، اما نخستین محصول آن در سال ۲۰۱۹ پس از وقفه‌ای ‌هشت‌‌ساله برای اخذ تاییدیه‌ها تولید شده است.

زمان انتشار مطلب 10 بهم 1399

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است