logo

اخبار

راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات صنعت قطعه‌سازی

راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات صنعت قطعه‌سازی

به دنبال بیانه انتظارات قطعه‌سازان سراسر کشور از رییس‌جمهوری آینده، دبیر انجمن همگن قطعه‌سازان کشور به ارائه راهکارهای موثر برای حل مشکلات صنعت قطعه‌سازی کشور پرداخت.
در این راستا آرش محبی‌نژاد ضمن بیان مشکلات حاد زنجیره تامین خودروسازی به ارائه راهکارها برای حل این مشکلات پرداخت و اظهار کرد: بحران نقدیندگی که به دلیل مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان و افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید ایجاد شده، از مهم‌ترین مشکلات این صنعت است.
به گفته وی، در حال حاضر کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به حدود ۵۰هزار میلیارد تومان بالغ شده اما مطالبات معوق به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که بخشی از آن به دلیل افزایش تیراژ تولید خودرو و افزایش قیمت قطعات بوده و بخشی دیگر به علت عدم‌توانمندی خودروسازان در بازپرداخت به زنجیره تامین است.
وی در تشریح راهکار رفع بحران نقدینگی، گفت: با راهکار واگذاری اوراق گام یا صدور چک‌های به تاریخ آتی جهت اطمینان زنجیره تامین به وصول به‌موقع آن‌ها، تسهیل قابل‌توجهی در پرداخت مطالبات آتی صورت خواهد پذیرفت. همچنین می‌توان زمان پرداخت‌ها به قطعه‌سازان را به یک ماه کاهش داد تا پوشش بخشی از کسری نقدینگی قطعه‌سازان را بدهد. محبی‌نژاد افزود: در حل مشکلات نقدینگی نیز می‌توان اصل بدهی خودروسازان و قطعه‌سازان به سیستم بانکی را به مدت یک سال به حالت منجمد درآورد و تا احیای مجدد صنعت، صرفا بهره تسهیلات راس موعد، پرداخت شود. علاوه بر این می‌توان تسهیلات جدید تزریق کرد و کسری نقدینگی توسط بانک مرکزی با همکاری بانک‌های عامل تامین و در ستاد اقتصاد مقاومتی یا جلسه سران قوا، تصویب شود.دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن کشور در ادامه در رابطه با راهکار حل مشکلات قیمت‌گذاری خودرو و قطعات آن پیشنهاد کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و قیمت نهاده‌های تولید، در بازه تغییر مثبت و منفی ۱۰ درصد نسبت به زمان عقد قرارداد، بدون تاخیر به صورتی که قیمت‌گذاری هوشمند با تغییر نرخ نهاده‌ها تغییرکند، قیمت قطعات در قراردادها توسط خودروسازان شناور شود. تسریع در اصلاح کوتاه‌مدت شیوه قیمت‌گذاری خودرو در قالب بسته سیاست‌های تشویقی و رفع موانع تولید پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و تصویب در جلسه سران قوا نیز می‌تواند کمکی برای حل مشکل مذکور باشد. همچنین اصلاح اساسی شیوه قیمت‌گذاری خودرو با تصویب قانون در مجلس در میان‌مدت نیز راهکار مناسبی برای حل مشکلات قیمت‌گذاری خواهد بود.
محبی‌نژاد از دشواری تامین مواد اولیه و قطعات نیمه‌ساخته داخلی و خارجی به عنوان دیگر مشکل بزرگ این صنعت یادکرد و درباره راهکارهای موثر برای مرتفع ساختن آن تصریح کرد: تعدیل قیمت مواد اولیه تولید داخل همچون محصولات فلزی، پتروشیمی و… و عرضه کافی به بازار داخل، تسهیل، تسریع و ثبت‌سفارش و خرید مایحتاج قطعه‌سازان و تخصیص ارز کافی از همه روش‌های موجود به ویژه مجوز واردات بدون انتقال ارز و بدون اجبار به اعلام منشای ارزی، حل مشکلات مرتبط با گمرک که اهم آن واگذاری امور ترخیص به کارشناسان مجازی در راستای هوشمندسازی ترخیص کالا و تعمیق ساخت داخل مواد و قطعات وارداتی با کمک بسته‌های مشوق ساخت داخل از جمله راهکارهایی است که برای حل مشکلات تامین مواداولیه پیشنهاد می‌شود.
وی افزود: واردات قطعاتی که ساخت داخل دارند نیز از جمله مواردی است که توجیه اقتصادی ندارد و تولیدکنندگان داخلی را ناامید می‌کند؛ بنابراین انجمن همگن قطعه‌سازان کشور پیشنهاد می‌کند که تعیین منطقی درصد تعرفه واردات قطعات خودرو جهت جلوگیری از ضربه‌پذیری تولید داخل براساس راهبردهای «طرح ساماندهی واردات خودرو و قطعات آن» صورت گیرد. همچنین باید مقررات در جهت جلوگیری از ورود قطعاتی که دارای ظرفیت ساخت داخل کافی هستند، تنظیم شوند یا صرفا به اندازه واردات کسری تولید داخل و نه بیشتر، مجوز صادر شود. ضروری است که جهت جلوگیری از واردات بی‌رویه کالای ساخته شده از جمله قطعات خودرو پس از لغو تحریم‌ها و با توجه به ارزهای انباشته پشت سدهای ‌تحریم برای صیانت از سرمایه‌گذاری کلان انجام شده و روشن نگه‌داشتن چراغ نهضت ساخت داخل، برنامه‌ریزی صورت گیرد.

زمان انتشار مطلب 25 خرد 1400

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است