«تارا» جدیدترین محصول گروه صنعتی ایرانخودرو بهشمار میرود که گفته میشود ۹۲درصد از سازندگان قطعات این محصول، داخلی هستند. این خودروی ملی که ایرانخودرو آن را ایمنترین محصول گروه صنعتی خود معرفی کرده با موتور تقویت شده، بهمن ماه امسال به تولید انبوه خواهد رسید.
کیانوش پورمجیب معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایرانخودرو در پاسخ به سوالی درباره تیراژ ماهانه تولید تارا گفت: بهمن امسال تولید انبوه این خودرو را با یک هزار دستگاه شروع خواهیم کرد و سال آینده آن را به ۵۰ هزار دستگاه خواهیم رساند.
مهمترین ویژگی محصول تارا را ایمنی خودرو بیان میکند و میگوید: میتوانیم بگوییم «تارا» ایمنترین خودروی گروه صنعتی ایرانخودرو برای سرنشینان و عابران پیاده از بدو تولید تاکنون بهشمار میرود که در تستهای تصادف انجام شده در خارج از کشور نیز نتایج بسیار خوبی را بهدست آورده است.
وی در تشریح ایمنی بدنه خودروی تارا توضیح میدهد: تارا به دلیل استفاده از ورقهای با استحکام بالا معروف به دوفازی، بهکارگیری ورقهای TWB یا همان ورقهای با دو ضخامت، معماری درست و برای نخستین بار بهرهگیری از جوشهای لیزری، دارای بدنهای بسیار مستحکم با وزنی سبک است.
پورمجیب همچنین با اظهار اینکه تارا نخستین خودرو از محصولات ایرانخودرو به شمار میرود که تست تصادف عابر پیاده را نیز در خارج از کشور با موفقیت گذرانده است، اضافه میکند: بر اساس آزمون تصادف عابر پیاده، سپر خودرو باید بهگونهای عمل کند که هنگام تصادف پای رهگذر را به سمت جلو پرتاب کرده و به جای اینکه فرد به زیر خودرو کشیده شود، روی درب موتور بیفتد.
وی در تکمیل توضیح خود با بیان اینکه درب موتور نیز باید این ویژگی را داشته باشد که اگر سر عابر به آن برخورد کرد، منجر به ضربه عارضهدار به فرد نشود، ادامه میدهد: چند نقطه درب موتور تست میشود که در آن میزان تغییر شکل، نیروی وارده و ویژگیهای دیگر را اندازه میگیرند.
پورمجیب همچنین به توضیح موتور تارا میپردازد و تصریح میکند: تارا به پیشرانه +TU5 مجهز شده و نسخه ارتقا یافته موتور TU5 است که با تنفس طبیعی، ۱۱۵ اسب بخار توان و ۱۵۰نیوتنمتر گشتاور به خودرو میدهد.
وی با بیان اینکه ایرانخودرو، موتور +TU5 را کاملا خودکفا تولید کرده است، اظهار میکند: خط تولید و اجزای استفاده شده در این موتور کاملا مبتنی بر طراحی متخصصان ایرانخودرو است که حدود چهار سال برای مطالعه، توسعه، تامین و صحهگذاری آن زمان گذاشتهاند.
پورمجیب با اعلام اینکه اکنون ایرانخودرو امکان تولید انبوه موتور +TU5را دارد، میگوید: ایرانخودرو با قابلیت تولید روزانه یک هزار دستگاه، توانایی افزایش ظرفیت تولید موتور +TU5 را تا ۱۵۰ هزار دستگاه در سال دارد؛ البته اگر همه تمرکز خود را بر تولید این موتور بگذاریم، قادر به تولید ۲۵۰ هزار دستگاه در سال هم خواهیم بود.
با این حال وی با یادآوری اینکه چون در حال تولید همزمان موتورهای TU5 و +TU5 هستیم، تصریح میکند: بنابراین قادر به تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه موتور +TU5 خواهیم بود که با توجه به این ظرفیت، از آن فقط برای محصولات تولیدی ایرانخودرو استفاده میکنیم.
وی با تاکید بر اینکه ۹۲ درصد از قراردادهای ساخت قطعات و مجموعههای تارا با سازندگان داخلی بسته شده است و به همین خاطر این محصول خودرویی کاملا بومی به شمار میرود، میگوید: 8 درصد باقیمانده نیز شامل برخی از ورقهای با استحکام بالا میشود چون فولاد مبارکه امکان تامین آن را نداشت؛ همچنین انژکتور و مواردی از این دست را از خارج وارد کردهایم
زمان انتشار مطلب | 24 دی 1399 |
کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است
کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است