logo

دستگاه مواد کش

دستگاه مواد کش دستگاهی بسیار کاربردی بخصوص در پروسه ی تزریق پلاستیک است که میتواند رادمان کاری دستگاههای تزریق را تا حد زیادی افزایش دهد.به طور خلاصه کارکرد این دستگاه به این صورت است که با توجه به اینکه در اغلب موارد کارگران به علت مشغولیت  بیش از حد نسبت  به پر کردن به موقع مواد در دستگاه تزریق اقدام نمیکنند دستگاه به علت نداشتن مواد اولیه قادر به تولید نخواهد بود در این شرایط دستگاه باید برای مدتی بدون مواد اولیه کار کند تا حسگر ها تشخیص دهند و دستگاه را خاموش کنند.در این حالت تولید شما متوقف می شود و از کار خود عقب می افتید و بدین ترتیب یک اشتباه انسانی موجب ضرر شما خواهد شد. حتی در صورت عدم وجود حسگر بر روی دستگاه تزریق پلاستیک ممکن است بدون مواد اولیه کار کردن منجر به سوختن دستگاه شود. لذا  برای تولید یکنواخت و بدون ضایعات و همچنین  صرفه جویی  در زمان تولید، بهتر است با توجه به موقعیت دستگاه و نوع مواد اولیه از مواد کش ها  استفاده کنید همچنین این دستگاه در صورتی که مواد اولیه موجود کم و یا تمام شد به شکلی به شما هشدار میدهد تا بتوانید دوباره ماده اولیه به آن اضافه کنید. دستگاه مواد کش،در کارخانه ها دارای کاربرد های زیادی می باشد و در کارخانه های ایجاد پلاستیک به کار می رود. در واقع دارای قابلیت کشیدن مواد و جابه جایی آن به درون دستگاه را دارد که در مرحله اول مواد مستقیم وارد دستگاه نمی بشود بلکه برای حفظ سلامت ماده باید ابتدا آن را از صافی عبور داد تا از خالص شدن مواد اولیه مطمئن شد. در واقع حتما باید بر روی آن صافی نصب شود تا از ناخالصی ماده، اطلاع داشته باشیم و بتوانیم آن را تصفیه کنیم و در نهایت موادی با کیفیت تر ارائه خواهیم کرد.

دستگاه مواد کش

بیشتر بخوانید:دستگاه آسیاب

دستگاه مواد کش

موادکش، در واقع یک ابزار برای واگذاری مواد می باشد و درواقع تنها برای جابه جایی موادهای پدید آورنده پلاستیک، به کار می رود. در واقع این ابزار مواد را از لوله خود به درون دستگاه تزریق یا اکسترودر انتقال می دهد. این دستگاه کار را آسوده کرده و باعث میشود تمام مراحل به جای اینکه دستی باشد، به طور اتوماتیک انجام گردد. اگر دستگاه تزریق یا اکسترودر فاقد مواد کش باشد، اپراتور دائم باید حواسش به خالی شدن ماده درون آن باشد. در حالی که اگر مواد کش به کار برود دستگاه به طرز اتوماتیک مواد داخل اکسترودر را پر خواهد کرد و نیازی نیست اپراتور تمام تمرکزش را بر روی پر شدن و خالی شدن مواد بگذارد. به طور کلی دو نوع دستگاه مواد کش داریم، که در ادامه خدمت شما عزیزان توضیح خواهیم داد. 

 

انواع دستگاه مواد کش

دستگاههای موادکش در دو نوع هوایی و زمینی ساخته میشوند

 نوع هوایی کوچکترین سایز موجود است که بر روی قیف مواد یا قیف گازگیر نصب میشود در نوع زمینی که پر قدرت تر نیز هست موتور پمپ روی زمین قرار دارد و مخزن ایجاد مکش روی قیف مواد نصب میشود.

هر چه ارتفاع دستگاه و همچنین ابعاد دستگاه تزریق بزرگتر و حجم مواد مصرفی در ساعت بیشتر باشد به مواد کش بزرگتر و پرقدرت تری نیاز است.

قدرت مواد کش ها به حجم جابجایی مواد در ساعت و بصورت کیلوگرم بر ساعت بیان میشود.

 

  • دستگاه موادکش هوایی

سایز این سبک دستگاه بسیار کوچک می باشد که دارای یک قیف متصل به خودش نیز می باشد و در مقایسه با سبک زمینی، دارای قدرت مکندگی یا همان کشش پایینی می باشد، در نتیجه موادی با حجم کم متناسب این دستگاه می باشد.

 

  • دستگاه مواد کش زمینی

این سبک دستگاه، همان طور که از نامش پیداست، بر روی زمین تعبیه شده است و بعد از مکندگی مواد به درون آن انتقال می یابد و بعد از آن مواد به اکسترودر انتقال می یابد. مکندگی آن بر خلاف مواد کش هوایی، بسیار قوی عمل میکند و برای موادی که دارای حجم یا همان وزن بالا می باشند کاربرد دارد.
انواع دستگاه مواد کش

بیشتر بخوانید: دستگاه فرز CNC

اقسام تشکیل دهنده دستگاه مواد کش

  1. قیف
  2. فیلتر(صافی)
  3. موتور مکنده مواد
  4. اخطار زمان
  5. شیلنگ(این شیلنگ باید دارای مواد آنتی استاتیک باشد)
  6. چراغ اخطار(این چراغ برای زمانی که مواد درون دستگاه رو به پایان است کاربرد دارد)

 

مقایسه دستگاه مواد کش هوایی با دستگاه مواد کش زمینی

همانطور که در بالا گفته شد، دستگاه هوایی دارای سادگی بیشتری نسبت به دستگاه زمینی می باشد، در واقع این دستگاه فقط قادر به کشندگی مواد با حجم پایین می باشد. استفاده از دستگاه هوایی، بسیار آسان تر و در دسترس تر می باشد. دستگاه زمینی،نسبت به دستگاه هوایی  پیچیده تر می باشد، در نتیجه استفاده از آن هم دشوار تر می باشد و نیاز به حضور یک فرد متخصص برای راه اندازی آن می باشد. در واقع این سبک دستگاه مواد کش، قادر به عبور مواد با حجم بالامی باشد.

 

ویژگی های دستگاه مواد کش

  1. اتوماتیک می باشد.
  2. نیازی به کمک دستی(نیروی انسانی) ندارد.
  3. دارای آرم استاندارد انرژی می باشد.
  4. فاقد مصرف بیش از اندازه برق می باشد.
  5. دارای سیستم اخطار برای کاهش یا تمام شدن مواد می باشد.
  6. دارای قطعات و اجزای بسیار با کیفیتی می باشد.
  7. دارای فیلترهای خالص کننده مواد، از ناخالصی می باشد.

 

ویژگی های دستگاه مواد کش

بیشتر بخوانید: دستگاه بادکن اتوماتیک PET

 

نتیجه گیری

استفاده از دستگاه مواد کش، دارای کارایی بسیار زیادی در زمینه تولید پلاستیک دارد با کمک این دستگاه قابلیت این را دارد که مواد را با رعایت استریل و بهداشت به دستگاه موادکش انتقال داد.

مجموعه یونیکسل، با پدید آوری و ساخت بهترین و به روز ترین انواع دستگاه های لازم برای خلق کردن مواد در کارخانه ها، کار را برای بشر راحت و آسوده کرده است.

 
سوالات متداول
استفاده از دستگاه مواد کش دارای مزایای بسیاری است، از جمله کاهش زمان تولید، افزایش سرعت در جابجایی مواد، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری در خط تولید، و کاهش خطاهای انسانی.
استفاده از دستگاه مواد کش نیز دارای معایبی است، از جمله نیاز به صرف هزینه‌های بالای تجهیزات، نیاز به نگهداری و تعمیر دوره‌ای دستگاه، نیاز به فضای کار مناسب برای استفاده از دستگاه، و همچنین نیاز به دانش فنی بالا برای استفاده صحیح از دستگاه است.

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است