logo

فرآیند تولید بطری های پلاستیکی

 

تولیدکنندگان پلاستیک، بطری های گسترده ای را از پلاستیک تولید می کنند ، از جمله بطری های آب ، بطری های نوشابه و ظروف غذا ، مانند بطریهای سس گوجه فرنگی. پلی اتیلن ترفتالات (PET) پلیمر مورد علاقه تولیدکنندگان برای تولید هر نوع بطری است که با غذا یا آب آشامیدنی تماس دارند.این ماده بطری هایی سبک ، در عین حال محکم و بادوام تولید می کند.اگرچه تولیدکنندگان ممکن است روند تولید رابر اساس روشهای اختصاصی خود تغییر دهند ، اما روش اصلی تولید بطری فرایندی جهانی است و در تمام دنیا به یک شکل تولید میشود.

 

 

مواد اولیه

 یک رزین پلاستیکی است که از هیدروکربن های نفتی بدست می آید. تولید کننده از طریق فرایندی به نام پلیمریزاسیون زنجیره های طولانی از مولکول های پلاستیک ایجاد می کند و سپس مواد را با چندین ترکیب شیمیایی مخلوط می کند.آنها سپس رزین به دست آمده را به صورت گلوله های کوچک برش داده و برای تولید کننده بطری می فرستند. 

تولیدکننده سپس PET دریافتی را با پلاستیک بازیافتی خرد شده مخلوط میکنند. با توجه به اینکه پلاستیک با گرم شدن مکرر برخی از خصوصیات فیزیکی خود را از دست می دهد ،تولیدکنندگان باید مقدار استفاده مجدد از پلاستیک بازیافتی را محدود کنند ، به طور معمول پلاستیک بازیافتی 10٪ مخلوط کل را تشکیل میدهد. 

اگر قصد تولید بطری رنگی را دارید باید در این مرحله رنگدانه ها را به مخلوط اضافه کنید.

 

مراحل ساخت

ساخت پریفورم 

مخزن ذوب دستگاه تزریق پلاستیک PET را دوباره خورد کرده و در دمای 500 درجه فارنهایت مخلوط را ذوب میکند. پلاستیک مایع به وجود آمده توسط پیچ یا یک سیستم چرخنده ی فشرده شده مشابه به داخل قالب هدایت میشود. قالب یک پیش فرم از بطری تولید میکند که به آن پاریسون (انگشتانه پلاستیکی) می گویند.پیش فرم مانند یک لوله آزمایش با دیواره ضخیم به نظر می رسد ، که سر آن اغلب شامل پیچ معمول  درب بطری های  پلاستیکی است.پیش فرم با رفتن به دستگاهی به نام دستگاه قالب گیری بادی یا دمشی ، خنک می شود ،ممکن است لازم باشد که به دمای مشخص شده توسط سازنده برگردانده شود. در صورت لزوم ، تولید کننده بطری دمای پیش فرم را در یک اجاق کوچک افزایش می دهد.

 

بسط دادن پریفورم

پریفورم وارد یک قالب دو تکه میشود که پس از ورود پریفورم در اطراف آن بسته میشود. قسمت داخلی این قالب دقیقا شبیه به بطری تمام شده است . در داخل قالب یک سوزن از سمت بالا به داخل پریفورم وارد میشود.سوزن پیش فرم را به سمت بالای قالب - که قسمت انتهایی بطری خواهد بود - کشیده و همزمان هوای تحت فشار را به اندازه مناسب می دمد تا پریفورم به شکل قالب در بیاید.این فرایند قالب گیری کششی باید به سرعت انجام شود تا یکپارچگی بطری و شکل ثابت آن حفظ شود.

 

 

خنک کردن و اصلاح کردن

بطری باید بلافاصله خنک شود وگرنه جاذبه باعث می شود در حالت انعطاف پذیر و گرم ، شکل خود را از دست بدهد.

برخی از تولیدکنندگان بطری را با گردش آب سرد یا نیتروژن مایع از طریق قالب خنک می کنند ، برخی دیگر تصمیم می گیرند تا آن را با جریان هوا در دمای اتاق خنک کنند.قالب به طور معمول یک بطری تمیز تولید می کند ، اما ممکن است در درزهای بطری ، جایی که دو نیمه قالب به هم میخورند ، برجستگیهای کوچکی ایجاد شود. در این صورت ، اپراتورها قسمتهای اضافی را برش داده و  آن را دوباره به خردکن اضافه میکنند.

 

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است