logo

دستگاه فرز و انواع آن

دستگاه فرز چیست؟

دستگاههای فرز ماشین آلاتی هستند که برای برای براده برداری ،برشکاری، پولیش و در کل شکل دادن به فلز یا چوب استفاده می شوند. در این دستگاهها برعکس فرآیند تراشکاری قطعه ثابت است (یا حرکت خطی دارد) و اسپینر با حرکت روی محورهای مختلف و با فشار آوردن بر روی قطعه حرکت کرده و به آن شکل میدهد.

این دستگاه یکی از مهمترین و پرکاربردترین ماشین آلات صنعتی است که در طیف گسترده ای از صنایع و محصولات، از محصولات ساده ی چوبی گرفته تا ساخت قطعات پیچیده ی فلزی مورد استفاده قرار میگیرند.

تاریخچه دستگاه فرز به اوایل 1800 میلادی برمیگردد. زمانی که برای افزایش سرعت در فرایند براده برداری که تا پیش از آن به وسیله ی دست انجام می شد اولین ماشین فرز ساخته شد. ماشین های فرز اولیه با آنچه ما امروزه میشناسیم بسیار متفاوت بود. 

اولین دستگاههای فرزی که توانایی حرکت در محورهای مختلف را دارا بود در سال 1863 تولید شد و باعث انقلابی در صنعت تولید قطعات شد.

در سال 1950 با اختراع تکنولوژی CNC و ادغام آن با دستگاه فرز دستگاه فرز CNC تولید شد. این اختراع باعث تولید قطعات بسیار دقیق و پیچیده با استفاده از دستگاه های فرز گردید.

CNC چیست؟

 

 

انواع ماشین فرز

 

ماشین فرز افقی

محور ماشین فرز افقی بر محور افقی حرکت میکند. ماشینهای فرز افقی بیشتر برای تراشیدن سطوح و شیارهای مستقیم و مارپیچ و فرم تراشی و رنده تراشی به کار میروند.یک ماشین فرز ساده به طور معمول از: ستون ـ محور مکانیزم جعبه دنده -جعبه دنده سرعت - میز - بازوی فوقانی - گلویی - صفحه رنده بند و زانوی ماشین تشکیل میشود.

ماشین فرز افقی

ماشین فرز یونیورسال (اونیورسال)

ماشین فرزکاری یونیورسال (یا به قول برخی صنعتی ها اونیورسال) دارای محور کار عمودی و افقی است و ساختمان آن شبیه به ماشین فرز افقی است. میز این ماشین ها معمولا حدود 40 درجه به چپ و راست قابلیت انحراف دارد. حرکت دورانی قطعه کار نیز به طور هم زمان با حرکت میله هادی میز از طریق چرخ دنده های تعویضی ایجاد می شود.

از این رو این ماشین ها علاوه بر براده برداری های معمول، می توانند شیارها، چرخ دنده ها، تیغه فرزها، قطعات مارپیچ و دنده های حلزونی را نیز تولید کنند. 

ماشین فرز یونیورسال

 

ماشین فرز عمودی

ساختمان ماشین فرز عمودی شبیه ماشین فرز افقی ست با این تفاوت که محور اصلی آن عمود است و میز آن در سه جهت عمود به یکدیگر حرکت می‌کند.کله گی اين ماشن قابليت این را دارد که حول محوری دوران کند بنابراين می توان سطوح شيب دار را به راحتی فرزکاری نمود.مقدار انحراف مشخص و قابل تنظيم است. این وضعیت در قرار گیری ابزار برشی و اسپین در باعث می‌شود که محدوده حرکتی دستگاه بیشتر به صورت عمودی باشد و به همین دلیل برای برش‌های عمودی و برای سوراخکاری و حفاری مناسب هستند.

این ماشین ها قابلیت حرکتی بسیار بالایی دارند و به همین دلیل می‌توان آنها را پیشرفته‌ ترین دستگاه فرز معرفی کرد.

ماشین فرز عمودی

 

سنگ رومیزی

سنگ رومیزی یک ابزار پرکاربرد برای پروژه های صنعتی و نیمه صنعتی می باشد. با سنگ رومیزی می توان عمل سنگ زنی را انجام دهید. سنگ زنی یکی از فرآیندهای تغییر شکل دادن فلزات از طریق براده برداری  است که به وسیله ابزاری به نام چرخ سنباده و یا سنگ سنباده صورت می گیرد. از این عمل برای ایجاد کیفیت سطح بالا و دقت اندازه زیاد، تغییر شکل مواد سخت و محکم مانند فولاد و ابزار تیز کنی استفاده می شود. در کارگاه های صنعتی معمولا از چرخ سنباده رومیزی یا پایه دار دو طرفه استفاده می کنند که اغلب یک طرف دستگاه سنگ سنباده نرم و طرف دیگر سنگ سنباده زبر قرار دارد.

سنگ رومیزی

دستگاه فرز سمباده

همانطور که از اسم این دستگاه مشخص است از دستگاه فرز سمباده برای  صیقل دادن، شکل دادن،‌ حذف خوردگی‌ها و پوسیدگی‌های فلز و پولیش کردن استفاده میشود.این دستگاه در دو مدل رومیزی و دستی تولید میشود.

دستگاه فرز سمباده رومیزی

دستگاه فرز انگشتی

فرزهای انگشتی معمولا با سرعتی معادل ۲۷۰۰۰ دور در دقیقه (RPM) می‌چرخند. این میزان سرعت در مقایسه با انواع بزرگ‌تر فرزها بیشتر است، اما گشتاور کمتری دارد. RPM بالا و گشتاور پایین دستگاه فرز انگشتی را برای کارهای ظریف‌تر مناسب میکند.

این دستگاه فرز در ابعاد کوچک‌ ساخته می‌شود و برای کارهایی مثل شکل دادن، حکاکی کردن و نجاری  و تراشیدن و صیقلی کردن اجسام گرد مثل لوله‌های فلزی نیز استفاده می‌شوند.

دستگاه فرز انگشتی

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است