logo

چیلر صنعتی چیست؟

چیلر صنعتی دستگاهی است که در صنایع مختلف با هدف جذب گرمای مازاد در ماشین آلات و فرایندهای تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاهها از طریق سیکل تبرید تراکمی یا جذبی و با سرد کردن سیال واسط تولید سرمایش و برودت می کند. سیال واسط در چیلر صنعتی می تواند آب یا اتیلن گلیکول (ضد یخ) باشد. از سرمایش تولید شده در چیلرهای صنعتی در سرمایشهای فرایندی، خنک کاری تجهیزات و قالبهای صنعتی، رطوبت گیری از هوای فشرده و همچنین تهویه مطبوع استفاده میشود.

ساختار چیلر صنعتی

دستگاه چیلر که معمولاً در صنایع استفاده میشوند از نوع تراکمی هستند و بسته به شرایط مورد نیاز می توان از نوع آب خنک یا هوا خنک آنان استفاده کرد.

ساختار چیلرهای صنعتی کاملا شبیه چیلرهای تراکمی هستند و در واقع چیلر صنعتی زیر مجموعه چیلر تراکمی میباشد.

چیلرهای صنعتی از چهار قسمت اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و اکسپنشن ولو (شیر انبساط) تشکیل شده اند و علاوه بر این از قطعات مختلف کنترلی و حفاظتی در ساخت چیلر صنعتی استفاده میشود.

دلیل اینکه از چیلر جذبی کمتر و حتی به ندرت در صنعت استفاده میشود هزینه خرید، نگهداری و استهلاک بسیار بالای آنهاست در ضمن چیلرهای جذبی در ظرفیتهای برودتی بالا طراحی و تولید میشوند و فاقد کنترل ظرفیت می باشد. مجموعه این موارد باعث میشود کارفرمایان اقبال کمتری را برای استفاده از چیلر جذبی از خود نشان دهند.

تفاوت چیلر صنعتی با چیلر تهویه مطبوع چیست؟

با توجه به کاربرد چیلر صنعتی این نوع چیلر با چیلر تهویه مطبوع تفاوتهایی دارد که در این قسمت به آنها می پردازیم:

1- صدا و لرزش

در چیلر صنعتی با توجه به نصب آن در کارخانه جات حساسیت در مورد صدا و لرزش نسبت به چیلرهای تهویه مطبوع کمتر است از این رو طراحی در انتخاب نوع چیلر هوا خنک یا چیلر آب خنک و نوع کمپرسور چیلر با چالش کمتری روبرو است.

2- نوع کمپرسور

با توجه به کم بودن حساسیت وجود صدا و لرزش در کاربریهای صنعتی، در چیلر صنعتی میتوان از کمپرسورهای سیلندر - پیستونی که صدا و لرزش بیشتری نسبت به انواع دیگر کمپرسور دارند استفاده کرد. از مزایای استفاده از کمپرسورهای سیلندر پیستونی در چیلر صنعتی قیمت پایین تر، ساختار ساده و آشنا برای تعمیرکاران، قابلیت تعمیر، طول عمر بالا و همین طور مقاوم بودن این نوع کمپرسورها میباشد.

3- اواپراتور

با توجه به فشار کاری و تنوع دمایی در چیلر صنعتی می توان از سه نوع اواپراتور استفاده کرد:

اواپراتور صفحه ای، اواپراتور پوسته و لوله و اواپراتور آیس بانکی.

در صنایع تزریق پلاستیک و صنایعی که به حجم آب سرد بیشتری نیاز دارند استفاده از اواپراتور آیس بانکی پیشنهاد میشود.

4- کنترل آلات

به دلیل کارکرد مداوم چیلر صنعتی در طول سال و حتی ماههای سرد، لازم است از انواع کنترل آلات و حفاظتها در تابلو برق و همین طور جهت کنترل فشارها و دماها استفاده گردد.

بهترین انتخاب برای کنترل چیلر صنعتی با ظرفیت سرمایشی بالا استفاده از PLC و اکسپنشن ولو الکترونیکی به همراه ترانسمیتر فشار و سنسورهای دمایی میباشد.

هزینه چیلر صنعتی

تعیین هزینه چیلرهای صنعتی با توجه به اینکه می بایست در تمام طول سال کار کنند و رنج دمایی آنها متفاوت است بسیار متغیر میباشد. برای تعیین قیمت چیلر صنعتی به اطلاعاتی مانند نوع چیلر آب خنک یا هوا خنک( رنج دمای عملکردی، اقلیم محل نصب، مدت زمان کارکرد در طول سال، ظرفیت برودتی واقعی و نامی و شرایط خاص پروژه نیاز است)

محل نصب چیلرهای صنعتی

چیلرهای صنعتی بزرگ عموماً درون اتاقک های تجهیزات مکانیکی که در مجاورت واحد صنعتی نیازمند سرمایش است قرار می گیرند. برخی چیلرهای صنعتی بسته به ابعاد چیلر و کمپرسور ممکن است مستقیماً در کنار واحد صنعتی قرار گیرند، برخی نیز ممکن است کاملاً در محیط بیرون نصب شوند.

موارد کاربرد چیلرهای صنعتی

چیلرهای صنعتی از فرآیند سرمایش برای دفع حرارت از واحدهای صنعتی و فرایندی استفاده می کنند و برای بسیاری از صنایع و کاربردها مناسب هستند که عبارتند از :

- صنایع پلاستیک ( به عنوان مثال در قالب گیری تزریقی و ضربه ای)

- صنایع غذایی و نوشیدنی

- صنایع پخت

- صنایع دارویی و شیمیایی

- صنایع چاپ

- ساخت کامپوزیت

- ریخته گری

- جوشکاری

- ماشین سازی و برشکاری   

چیلر صنعتی دسته دوم

در خرید چیلر نکات بسیاری وجود دارند که باید از آن ها مطلع باشید، در غیر این صورت علاوه بر تحمیل هزینه اولیه بسیار بالا، از لحاظ راندمان و کارایی نیز، دستگاه مورد نظر خود را به درستی انتخاب نکرده اید.
از مهم ترین موارد در خرید چیلر صنعتی دست دوم نشان استاندارد سازمان ملی استاندارد می باشد. اگر برای خرید چیلر صنعتی دست دوم اقدام کردید اولین سوال شما از فروشنده چیلر صنعتی باید نشان استاندارد باشد. این نشان تضمینی بر کیفیت چیلر صنعتی است. وجود نشان استاندارد یعنی چیلر استوک یا کارکرده فروشنده دارای قطعات و تجهیزات مناسب بوده و اجزای آن دارای کیفیت بالایی می باشد.پس نتیجه میگیریم  قیمت پایین چیلر دست دوم برای خرید آن ملاک نیست. و باید چیلر صنعتی استوک را با نشان استاندارد خریداری کنید هرچند که قیمت آن بسیار متفاوت تر از چیلر بدون استاندارد باشد.

همچنین راندمان سرمایی یک چیلر که معمولا با EER نشان داده می شود، به بیان ساده نشان دهنده میزان سرمای تولیدی به ازای هر واحد مصرف برق می باشد. برای مثال چیلر با EER=3 به ازای هر ۱ واحد مصرف برق، ۳ واحد سرمایش تولید می کنند.

هرچه این عدد بالاتر باشد، راندمان فول بار یک دستگاه بالاتر است که در هنگام خرید چیلر باید مورد توجه قرار بگیرد.

البته در ایران به دلیل نبود اتاق تست استاندارد چیلر، اعداد در کاتالوگ حدودی بوده اما در چیلرهای معتبر اروپایی و چینی این اعداد صحیح هستند. برای مثال چیلرهای کندانسور آبی EER حدود ۵.۵ و چیلرهای کندانسور هوایی راندمان حدود ۲.۵ تا ۳ دارند.

انتخاب نادرست ظرفیت یک چیلر خسارات جبران ناپذیری به کارفرمایان تحمیل خواهد کرد. درصورتیکه ظرفیت انتخاب شده، کمتر از نیاز پروژه باشد، علاوه بر زیر بار رفتن دائمی چیلر به کاهش عمر قطعات و خرابی آن ها و همچنین ناتوانی در سرمایش منجر خواهد شد. در صورتی که چیلر را بزرگتر از ظرفیت مورد نیاز انتخاب کنید نیز خسارات مالی و هزینه اولیه هنگفتی در خرید این دستگاه ها متحمل خواهید شد.


کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است