logo

کرونا و تاثیر آن بر صنعت ماشین آلات صنعتی

از زمان شروع شیوع ویروس کرونا ، جهان شاهد تعطیلی کارخانه ها ، افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی ، ذخیره سازی  و همچنین تغییر رفتار مصرف کننده (به عنوان مثال آنلاین به صورت حضوری) بوده است و کشورهای مختلف شاهد کاهش شدید تولید در صنایع مختلف بوده اند.

در حال حاضر ، چین حدود 20 درصد از ماشین آلات صنعتی از قبیل: دستگاه گازگیر، دستگاه فرز CNC، دستگاه گرمکن قالب و ... را که در زنجیره تامین جهانی معامله می شود ، تولید می کند در نتیجه محصولات چینی بخش مهمی از زنجیره جهانی بخش ماشین های الکتریکی را تامین میکنند. به همین دلیل انتظار می رود که اختلال ناشی از COVID-19 فقط در چین در اقتصاد بسیاری از کشورهای دیگر در جهان تأثیر بگذارد. در اتحادیه اروپا انتظار می رود صنعت ماشین آلات الکتریکی با کاهش دو درصدی صادرات ماشین آلات چینی حدود 1.2 میلیارد دلار ضرر کند. همچنین انتظار می رود بخش شیمیایی و خودرویی اروپا نیز تأثیرات مشابهی را متحمل شود.

نقش چین در اقتصاد جهانی

از آغاز دهه 1990 ، چین شروع به گشودن بازارهای خود با مشوقهای جذاب برای سرمایه گذاران خارجی کرد. سه دهه بعد ، این کشور به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است و بالاترین تأثیر را در این بازه زمانی داشته است. به عنوان مثال ، بین سالهای 2003 تا 2019 ، سهم بازار مصرف نیمه هادی چین با سرعت بالایی افزایش یافته و در سال 2019 به 60 درصد رسید. علاوه بر این ، ارزش صادرات ابزار آلات از چین در سال 2018 به حدود چهار میلیارد دلار آمریکا رسیده است ، در حالی که این رقم در سال 2009 تنها 1.4 میلیارد دلار بوده است.استراتژی های اقتصادی جامع این کشور توانسته به سرعت شکاف ثروت با کشورهای پیشرفته را کاهش دهد. در حال حاضر ، این کشور در صنایع مختلفی تخصص دارد و برای تقویت موقعیت صادرات بین المللی به پیشرفت خود ادامه می دهد. صادرات ماشین آلات پیشرفته چین 27 درصد از کل صادرات این کشور در سال 2018 را تشکیل میدهد.

تأثیر COVID-19 بر کرونا چین

برای اولین بار از سال 2000 ، تولید ناخالص داخلی چین (GDP) در سه ماهه اول سال 2020 به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا (COVID-19) نرخ رشد منفی را تجربه کرده است. انتظار می رود اقتصاد چین در سال 2020 تنها یک درصد رشد کند ،این در حالی است که طی چند سال گذشته ، متوسط ​​نرخ رشد تولید ناخالص داخلی  چین حدود هفت درصد بوده است.

برای نگاه دقیقتر به چگونگی تأثیر COVID-19 بر اقتصاد چین ، رویکردی چند بعدی لازم است زیرا این کشور دارای فعالیتهای اقتصادی بسیار متنوعی است.به عنوان مثال ، بین ژانویه و فوریه 2020 ، کل تولیدات صنعتی در چین 13.5 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. اما این کاهش در چین به سرعت بهبود یافت به طوری که تا آوریل سال 2020 ، کل تولیدات صنعتی در چین نسبت به سال گذشته ، تقریباً 3.9 درصد رشد داشته است.

اگرچه این کشور شوک اقتصادی بزرگی را که ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده، تجربه کرده است ، اما به دلیل واکنش های  سریع و شدید سیاست های اقتصادی ، به سرعت بهبود یافت. انتظار می رود در سه ماهه چهارم سال 2020 ، درآمدهای تجاری  دولت چین از کالاها و خدمات فناوری حدود هفت درصد رشد کند.

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است