logo

مقاله

ماشین لیفتراک و اجزای آن

لیفتراک یکی از تجهیزات انبارداری می باشد که مانند دستگاه های جک پالت،استکر،بالابر و ...در انبار استفاده می شود.

 

در زیر اجزاء اصلی لیفتراک توضیح داده شده است.

 

۱-بدنه(Frame)

 

قسمت اصلی و چارچوب دستگاه است که دکل، اکسل ها،چرخ ها ،وزنه تعادل، حفاظ فوقانی و نیروی محرکه و در برخی از دستگاه ها مخازن سوخت و روغن روی آن قرار می گیرد.

 

۲- وزنه تعادل(Counterweight)

 

یک جرم سنگین ریخته گری شده از فلز چدن که به پشت بدنه برای حفظ پایداری و تعادل دستگاه نصب می شود. در لیفتراک های برقی، باتری ها نیز به دلیل وزن بالا قسمتی از تعادل دستگاه را به عهده دارند.

 

۳- اتاق راننده(Cabin)

 

محل استقرار راننده لیفتراک است و شامل صندلی، پدال ها، اهرم های کنترلی، فرمان، کلیدها، کمربند ایمنی، محافظ راننده،نشانگرها و داشبورد است. اتاق راننده ممکن است باز یا بسته باشد و لی حتما باید داری حفاظ بالاسری باشد.

 

۴- حفاظ بالاس ، ،(Overhead Guard)

 

یک سقف فلزی محکم برای حفاظت راننده در مقابل سقوط اشیا، است.

 

۵- نیروی محرکه(Power Source)

 

بر اساس نوع لیفتراک، نیروی محرکه می تواند گازی، بنزینی، گازوئیلی یا برقی باشد.

 

۶- سیلندر هیدرولیک(Hydraulic Cylinder)

 

این سیلندر روی بدنه و دکل لیفتراک نصب و موجب حرکت دکل و جابجایی بار می شود.

 

۷- سیستم ترمز(Brake System)

 

شامل ترمزهای پارک و عملکرد دستگاه است و در سمت چپ جلو داشبورد و زیر پای راست راننده تعبیه شده است.

 

۸- پدال کلاچ

 

به منظور در گیر کردن ایمن بخش های مختلف سیستم انتقال نیرو، پدال کلاچ زیر پای چپ راننده تعبیه شده است. در اكثر لیفتراک های امروزی از گیربکس های اتومات استفاده می گردد و دیگر نیازی به پدال کلاچ وجود ندارد.

 

۹- پدال گاز

 

به منظور شتاب دادن به دستگاه و در زیر پای راست راننده تعبیه شده است

 

۱۰ - تجهیزات هشدار دهنده(Warning Devices)

 

شامل تجهیزات هشداری، دیداری و شنیداری است از قبیل: بوق، بوق دنده عقب، چراغ گردان، چراغ چشمک زن و بلندگو

 

۱۱- حفاظ چرخ ها و اجزای متحرک

 

به منظور جلوگیری از پرتاب ذرات چسبیده شده به چرخ ها و جلوگیری از ورود راننده و نفرات به قسمت های متحرک این حفاظ ها تعبیه شده اند.

 

۱۲-دکل(Mast)

 

یک مجموعه عمودی که برای بالا و پایین آوردن بار استفاده می شود و از یک سری ریل های دارای قفل داخلی تشکیل شده که پایداری جانبی دستگاه از فراهم می سازد. این ریل ها توسط یک یا تعداد بیشتری سیلندر هیدرولیکی و یا توسط نیروی زنجیر دکل را حرکت می دهند.

 

۱۳ - بارکش، حمل کننده(Carriage)

 

جزئی است که باعث حرکت بالا و پایین ریل های دکل توسط زنجیر یا مستقیما توسط سیلندر هیدرولیک می شود. در واقع بارکش ساختاری است که تکیه گاه مناسب برای شاخک ها و متعلقات جانبی دستگاه است.

 

۱۴- نگهدارنده بار(Load Backrest)

 

نوعی تجهیز بوده که به بارکش پیچ و مهره یا جوش شده تا از حرکت روبه عقب بار -هنگامی که بارکش بار را کاملا بلند کرده جلوگیری کند.

 

۱۵-شاخک، چنگال یا ناخن(Fork)

 

تجهیزی است فلزی برای برداشتن، نگهداشتن و بلند کردن بار که با بارکش متصل می شود.

 

۱۶- متعلقات جانبی

 

شامل شاخک های جانبی، گیره ای جابجایی کارتن و مقوا، گیره های چندکاره، شاخک های چرخشی

 

در وبسایت یونیکسل بخشی مجزا به خرید و فروش انواع ماشین های لیفتراک نو و دسته دوم اختصاص داده شده است

شما میتوانید با ثبت نام در سایت به مشاهده و مقایسه انواع این دستگاه بپردازید

 

 

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است