logo

تزریق پلاستیک به زبان ساده

امروزه تصور دنیایی که در آن از محصولات تولید شده به روش تزریق پلاستیک استفاده نشده باشد کار غیر ممکنی است. همه ما روزانه با محصولاتی سروکار داریم که با این تکنولوژی ساخته شده‌اند: از ظرف و لوازم پلاستیکی آشپزخانه گرفته تا گوشی موبایل، کامپیوتر، خودرو و صنایع هوایی و...

اولین بار جان وزلی هایت در سال ۱۷۷۰ میلادی به تکنیکی دست یافت که به وسیله آن می‌شد با ماشین؛ توپ‌های پلاستیکی فشرده‌ای برای بازی بیلیارد درست کرد؛ تا پیش از اختراع هایت از توپ‌هایی از جنس عاج حیوانات برای بازی استفاده می‌شد. این ماشین اولین ماشین تزریق پلاستیک دنیا بود و بدیهی است که  تکنولوژی مورد استفاده در آن بسیار ابتدایی و محدود بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های تزریق پلاستیک توانایی تولید صدها حتی هزاران قطعه پلاستیکی با کیفیت در شکل و اندازه‌های مختلف را دارند.

در این روش ابتدا گرانول‌های پلیمر ذوب شده، سپس تحت فشار به داخل قالب ریخته می‌شود. پلاستیک مایع داخل قالب سرد می‌شود و به پلاستیک مصرفی تبدیل می‌شود. این پروسه در دستگاه‌های تزریق پلاستیک بسیار سریع بوده و می‌توان تعداد زیادی قطعه در هر دقیقه تولید کرد (بسته به نوع و قدرت دستگاه).

 

نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک

 نحوه کار دستگاه تزریق پلاستیک

 

۱. ابتدا گرانول‌های پلیمر خشک داخل قیف قرار داده می‌شوند. در این مرحله می‌توان رنگدانه‌ها یا افزودنی‌های تقویت کننده را با گرانول ترکیب کرد.

۲. گرانول‌ها وارد مخزنه ذوب شده و تحت فشار و دما به پلاستیک مایع تبدیل می‌شوند.

۳. پلاستیک مایع توسط تلمبه یا یک سیستم چرخشی مشابه به داخل قالب هدایت می‌شود.

۴. محتوای داخل قالب توسط سیستم خنک کننده سرد شده و به پلاستیک جامدی به شکل قالب تبدیل می‌شود.

۵. در انتها قالب باز شده و پلاستیک جامد از دستگاه خارج می‌شود.

این پروسه بسته به نوع دستگاه بین ۳۰ تا ۹۰ ثانیه زمان می برد.

 

مزایای استفاده از قالب تزریق پلاستیک

1- ضایعات کم

هنگام استفاده از تکنیک‌های تولید پلاستیک سنتی، بخش قابل توجه از بلوک یا ورق پلاستیک هدر می‌رود. در روش تزریق پلاستیک، حداقل پلاستیک خام هدر می‌رود.

2- دقت بالا

دستگاه تزریق پلاستیک دقت بالایی را هنگام ساخت قطعات پلاستیکی ارائه می‌دهد. اگرچه ممکن است محدودیت‌هایی برای طراحی ساخت قالب وجود داشته باشد، اما دقت نهایی محصولات تولید شده حداکثر ۰.۱۲۷ میلیمتر از یکدیگر می‌باشد. در نتیجه، محصولات تولید شده عملاً یکسان هستند. این نکته باعث تضمین کیفیت محصول و ثبات نام تجاری می‌شود.

3- سرعت

هنگامی که طرح و قالب آماده شد، فرایند تولید قطعات با استفاده از تزریق پلاستیک بسیار سریع است. به همین این تکنیک در طولانی مدت، قابل اطمینان است. سرعت تولید هر قطعه بسته به نوع ماده اولیه و پیچیدگی‌های قالب متفاوت است اما به طور معمول چرخه تولید هر قطعه بین ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه متفاوت است.

4- قیمت ارزان

پس از هزینه‌‌های اولیه طراحی و تولید قالب، از آنجا که تزریق پلاستیک به صرفه‌ترین تکنولوژی برای تولید قطعات پلاستیکی یکسان در تیراژهای بالا است، با اجرای طولانی مدت می‌توان هزینه‌های آن را حتی بیشتر کاهش داد. همچنین، در دستگاه‌های تزریق پلاستیک بیشتر کار با حداقل نظارت ادامه می‌یابد. به این ترتیب، تولید کنندگان می‌توانند در هزینه های نیروی کار و هزینه نهایی صرفه جویی کنند.

5- دلایل محیط زیستی

در تزریق پلاستیک ضایعات کمی وجود دارد زیرا فقط به اندازه‌ مورد نیاز پلاستیک در طول تولید استفاده می‌شود. همچنین می‌توان ضایعات پلاستیک مصرفی را استفاده و بازیافت کرد.

حرف آخر

وقتی صحبت از بخش تولید می‌شود، سرعت و هزینه تولید به طور قابل توجهی بر سودآوری شرکت تأثیر می‌گذارند. با روی آوردن به دستگاه تزریق پلاستیک برای تولید قطعات، تولید کنندگان با هزینه کمتری به بازار بزرگتری خدمت می‌کنند، در نتیجه این عمل باعث رشد تجاری شرکت می‌شود.

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است