logo

دستگاه تزریق پلاستیک

با پیشرفت تکنولوژی دستگاه تزریق پلاستیک، روشی پیشرفته و عالی برای پدیدآوری قطعات پلاستیکی با بهترین کمیت می باشد. برای خلق کردن آن با کمترین خطا و ایراد، امکان دارد از روش تزریق پلاستیک بهره برد. اگر بخواهیم عملکرد این دستگاه را به طور خلاصه خدمت شما توضیح دهیم، لازم است که بدانید، ابتدا گرانول های پلیمر را ذوب میکنند و سپس آن مواد مایع را با سختی بسیار زیاد به درون قالب های مخصوص، تزریق میکنند و بعد از خنک شدن، مایع درون قالب جامد می شود و در واقع میبندد. اگر میخواهید دارای رنگ پذیری باشد، حتما در متریال سازنده آن پلیمرهایی از جنس ترموپلاستیک استفاده کنید. جالب است بدانید امروزه هر نوع پلاستیکی که میبینید، از روش تزریق پلاستیک پدید می آید، انواع پلاستیک نظیر: اجسام پلاستیکی موجود در منزل تا وسایل پلاستیکی که در کارخانه ها پدید می آید.

ماشین تزریق پلاستیک

مراحل انجام تزریق پلاستیک

در مرحله اول، ابتدا گرانول های پلیمری را که به صورت خشک شده هستند به قیف هایی مخصوص منتقل میکنند. سپس موادی که باعث رنگ پذیری مواد پلاستیکی میشوند را به علاوه یک سری مواد تقویت کننده که باعث افزایش کیفیت اقلام پلاستیکی می شود به درون قیف ها اضافه میکنند.

در مرحله دوم، گرانول های پلیمری وارد بشکه میشوند و در همان مکان تغذیه رسانی به گرانول ها شروع میشود. برای تغذیه رسانی، ابتدا پس از وارد شدن گرانول درون بشکه، به بشکه حرارت وارد میشود، سپس باهم آمیخته میشوند و بشکه با وارد کردن فشار فراوان به گرانول ها باعث ذوب شدن آن ها میشود. سپس توسط یک پیچ مخصوص که کنار بشکه تعبیه شده است، گرانول های مایع یا به اصطلاح ذوب شده به درون قالب وارد میشوند.

در مرحله سوم، با کاهش دادن دمای ترمو پلاستیک که در قالب نیز موجود است، گرانول های سفت و یا به اصطلاح جامد میشود. پس از گذراندن مرحله سفت شدن، گرانول ها کم کم شکل قالب را به خود میگیرند.

در مرحله چهارم یا همان مرحله پایانی، قالب را باز میکنند و گرانول هایی که به شکل قالب درآمده اند را از قالب جدا میکنند، سپس گرانول ها مراحل تولید خود را به پایان میرسانند و اکنون قابل استفاده هستند. انجام این چهار مرحله بسیار به سرعت انجام میشود و بازه آماده سازی آن بین 30 تا 90 ثانیه طول میکشد.

 

انواع دستگاه تزریق پلاستیک

  • دستگاه هیدرولیکی
  • دستگاه الکتریکی
  • دستگاه هیبریدی

 

مراحل انجام تزریق پلاستیک

 

ابتدایی ترین دستگاه تزریق پلاستیک که اختراع شد، دستگاه هیدرولیکی می باشد. این دستگاه مواد مایع شکل را به درون قالب ها هدایت میکند و عملیات تولید پلاستیک در آن آغاز میشود.این دستگاه مواد مایع شکل را به درون قالب ها هدایت میکند و عملیات تولید پلاستیک در آن طی میشود. همراه با این دستگاه، می توانید تزریق پلاستیک را با سرعت زیاد تجربه کنید. طی کردن مراحل تزریق پلاستیک توسط این دستگاه، کاملا به گونه خودکار انجام میشود. دستگاه هیبریدی مخلوطی از دستگاه هیدرولیکی و الکتریکی نیز می باشد. مراحل تزریق پلاستیک توسط دستگاه هیبریدی، با سرعت بسیار بالایی انجام میشود.

 

انواع قالب گیری دستگاه تزریق پلاستیک

  • قالب گیری همراه با اکستروژن
  • قالب گیری همراه با کشش تزریقی
  • قالب گیری تزریقی 

 

در روش قالب گیری همراه با اکستروژن، پلاستیک پس از ذوب شدن با فشار فراوان وارد قالب ها می شود. پس از اینکه مایع درون قالب سرد و به اصطلاح جامد شد، آن ها را به بیرون از قالب ها هدایت میکند. نکته مثبت استفاده از این دستگاه این است که استفاده از آن بسیار از نظر هزینه ای مقرون به صرفه می باشد. با کمک گرفتن از این دستگاه میتوانید پیچیده ترین قطعات پلاستیکی را تولید کنید. در روش قالب گیری تزریقی، علاوه بر قطعات پلاستیکی، قطعات شیشه ای هم به تولید میرسد. از این روش قالب گیری به نسبت دیگر روش های قالب گیری، کمتر از آن استفاده می شود. در واقع از این روش برای تولید انواع ظروف پلاستیکی استفاده میشود. 


انواع قالب گیری دستگاه تزریق پلاستیک

 

انواع دستگاه تزریق پلاستیک از نظر جهت

  • دستگاه تزریق پلاستیک افقی
  • دستگاه تزریق پلاستیک عمودی

 

انواع دستگاه تزریق برای انتقال مواد

  • دستگاه تزریق پیستونی
  • دستگاه تزریق پیچی(ماردونی)

 

انواع دستگاه تزریق برای حرکت دادن صفحه متحرک

  • دستگاه تزریق بازویی
  • دستگاه تزریق جکی

 

اقسام مختلف دستگاه تزریق پلاستیک

  • قسمت مخصوص تزریق کردن
  • قسمت مخصوص قالب گیری

 

قسمت های تشکیل دهنده بخش تزریق

  1. ترموکوپل
  2. گرمکن
  3. حرارت سنج
  4. قیف مواد
  5. نازل
  6. مارپیج
  7. سیلندر تزریق

قسمت های تشکیل دهنده دستگاه تزریق پلاستیک

 

نتیجه گیری

با پیشرفت تکنولوژی در جوامع، مراحل ساخت پلاستیک بسیار آسان شده است و میتوان در چند ثانیه به پدید آوردن آن پرداخت و جزء بهترین و پر سرعت ترین مراحل ساخت پلاستیک می باشد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با عملکرد این دستگاه میتوانید به دستگاه قالب و دستگاه گرمکن قالب مراجعه کنید.

مجموعه یونیکس، قابلیت عرضه کردن دستگاه های کارخانه ای در کوتاه ترین زمان می باشد. یونیکس بزرگترین بنگاه تخصصی ماشین آلات می باشد. شما میتوانید مدرن ترین دستگاه ها، با بهترین کیفیت را از مجموعه یونیکسل دریافت کنید.

 
سوالات متداول
بله، اکثر دستگاه‌های تزریق پلاستیک قابلیت تنظیم فشار و سرعت تزریق را دارند. تزریق پلاستیک یک فرایند حساس است که نیاز به کنترل دقیق فشار و سرعت دارد.
قابلیت تنظیم فشار و سرعت تزریق – صفحه نمایش لمسی – قابلیت تنظیم دمای مواد – سیستم خنک کننده – سیستم انتقال گرما - سیستم اتوماتیک تعویض قالب - قابلیت سفارشی‌ سازی - قابلیت تزریق مواد پلیمری و غیرپلیمری
برای افزایش عمر دستگاه تزریق پلاستیک، مراقبت و نگهداری مناسب آن بسیار مهم است. باید دستگاه را به طور منظم تمیز کرده و تعویض قطعاتی که به طور مستمر استفاده می‌شوند، مانند براکت‌ها و شیرها، را انجام داد. همچنین، باید دستگاه را به دمای مناسبی نگه داشت تا جلوی آسیب به قطعات داخلی آن گرفته شود. برای افزایش عمر دستگاه تزریق پلاستیک، همچنین باید از قالب‌هایی با کیفیت بالا استفاده کرد و مواد پلاستیکی با کیفیت و مطابق با استانداردهای لازم را انتخاب کرد

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است