logo

ماشین لیفتراک چیست | صفر تا صد

ماشین لیفتراک چیست | صفر تا صد

ماشین های لیفتراک وارد صنایع گوناگونی شده اند تا امور ساده تر و با سرعت باالتری انجام شود. این دستگاه ها انواع مختلفی دارند که با توجه
به سبک کسب و کار و نیاز مشتریان، می تواند در شکل، اندازه ها و کاربردهای مختلفی در اختیار کاربران قرار گیرد تا نیازهای آن ها را
بهترین شکل برطرف نماید. لذا ما در این مطلب قصد داریم در مورد این که ماشین لیفتراک چیست و به چه کالس ها و دسته هایی تقسیم
می شود، بپردازیم؛ بنابراین در صورتی که به هر دلیلی نیاز دارید تا در مورد ماشین های لیفتراک اطلاعات بروز و علمی کسب کنید، این مقاله
می تواند کمک شایانی به شما داشته باشد؛

ماشین لیفتراک چیست؟

لیفتراک نوعی وسیله نقلیه است که در دسته کامیون های صنعتی موتوردار طبقه بندی می شود و از آن ها برای بلند کردن و جابجایی مواد
مختلف در فواصل کوتاه استفاده می شود. یک لیفتراک معمولی توسط یک قاب کامیون کوچک با مجموعه دکل رو به جلو تعریف می شود که
مسئول بالا و پایین بردن بار حمل شده است. این مجموعه های دکل، واگن های با ارتفاع متغیر را که چنگال های باربر همنام لیفتراک روی آنها
نصب شده اند، محکم می کنند.
کامیون های حمل و نقل و تجهیزات خاکبرداری که برای پذیرش چنگال تغییر یافته اند، لیفتراک واقعی در نظر گرفته نمی شوند. لیفتراک ها با
مشخصات زیادی طراحی شده اند تا بتوانند بارهایی با حداکثر وزن و مراکز ثقل مختلف را تحمل کنند. توجه به این مشخصات برای استفاده ایمن
ضروری است. البته در ادامه در خصوص این که ماشین لیفتراک چیست و چه انواعی دارد بیشتر صحبت خواهیم کرد؛


استانداردهای مربوط به ماشین های لیفتراک

لیفتراک ها بسته به نوع لیفتراک مورد استفاده و همچنین کار خاصی که انجام می شود و محیطی که در آن استفاده می شود، می توانند مشمول
مقررات ایمنی مختلفی باشند. علاوه بر استانداردهای ایمنی عملیاتی، لیفتراک ها نیز مشمول استانداردهای آموزشی هستند. در اکثر حوزه های
قضایی، کارفرمایان مسئول اطمینان از اینکه تمام اپراتورهای کامیون های صنعتی برقی با موفقیت یک برنامه آموزشی شناخته شده را تکمیل
می کنند، هستند.
این 56B ITSDF/ANSI استاندارد ایمنی که عناصر قابل قبول طراحی، بهره برداری و نگهداری لیفتراک ها را تعریف می کند
استانداردهای ایمنی لیفتراک مخصوص OSHA استاندارد توسط بنیاد توسعه استانداردهای کامیون های صنعتی کنترل می شود. علاوه براین،
صنعت را برای استفاده از لیفتراک در صنایع عمومی، ساخت وساز، پایانه های دریایی و درازمدت دارد
همچنین دارای استانداردهای انطباق برای انواع مختلف فعالیت های انجام شده توسط لیفتراک ها، از جمله بارگیری و تخلیه، کار با OSHA
مواد خطرناک و وظایف نگهداری و نگهداری است. لیفتراک هایی که در محیط های کار عمومی (مانند محیط های خرده فروشی) استفاده
می شوند نیز مشمول مقررات ایمنی عابر پیاده هستند.

لیفتراک ها از چه زمانی وارد چرخه صنعت شدند؟

لیفتراک وسایل نقلیه صنعتی کوچکی هستند که با برق کار می کنند و دارای یک پلتفرم دوشاخه ای هستند که در قسمت جلوی آن نصب شده است
که می توان آن را برای جابجایی در زیر محموله برای بلند کردن یا جابجایی آن بالا و پایین کرد.
لیفتراک ها نیازهای صنایع مختلف از جمله انبارها و سایر تاسیسات ذخیره سازی بزرگ را تامین می کنند. قدمت این لیفتراک به سال 1887
برمی گردد.
اولین نسخه لیفتراک به عنوان باالبر شناخته می شد یا آن طور که گاهی اوقات به آن می گویند چوب کشی که به صنعتی شدن ایالات متحده گره
خورده است و برای چیدن و جابجایی کاالها و مواد استفاده می شود. اولین لیفتراک برای جابجایی این پالت ها ایجاد شد تا به تقاضای عصر
صنعتی کمک کند.
اولین آسانسور تنها توانست یک پالت را چند اینچ از روی زمین بلند کند. در دهه اول دهه ،1900 راه آهن پنسیلوانیا یک کامیون سکویی اختراع
کرد تا به جابجایی چمدان ها در قطارهای خود کمک کند.
استفاده و تقاضای لیفتراک در سال 1914 هنگامی که جنگ جهانی اول آغاز شد، زمانی که نیاز به حمل و نقل اسلحه، غذا و لباس به موقع به
یک ضرورت تبدیل شد، به شدت افزایش یافت.

OSHA دسته بندی لیفتراک ها از نگاه

طبقه بندی لیفتراک ها را به «کلاس هایی» تقسیم کرده است که با منبع برق اولیه و کاربرد مورد نظر لیفتراک قابل تشخیص است و OSHA
به شرح زیر می باشند:
Iکلاس: این کامیون ها برای مصارف داخلی ترجیح داده می شوند، زیرا آلایندگی ندارند و بی صدا هستند –کامیون های موتور سوار برقی.
IIکلاس: کامیون های با راهرو باریک موتور الکتریکی - این کالس شامل لیفتراک هایی است که برای فضاهای با تحرک محدود در نظر گرفته شده است.

IIIکلاس: کامیون های دستی با موتور الکتریکی یا کامیون های دستی/رایدر - لیفتراک های این کالس نسبتاً کوچکتر هستند. اپراتور در
داخل کابین نمی نشیند، بلکه از یک صفحه کنترل در معرض دید و فرمان قابل دسترسی از ارتفاع ایستاده استفاده می کند.
 IVکلاس: کامیونهای موتور احتراق داخلی (لاستیک های جامد/بالشتک) - لاستیک های لیفتراک های این کالس از هوا پر نمی شوند و در
نتیجه سوراخ کردن آنها سخت تر است، در حالیکه سواری نرمی را در سطوح داخلی فراهم می کند.

Vکلاس: این دسته عمدتاً برای استفاده در فضای باز طراحی IV کامیونهای موتور احتراق داخلی (لاستیک های بادی) - مشابه کالس قبلی شده است.

VIکلاس: تراکتورهای الکتریکی و موتور احتراق داخلی ـ این کالس شامل ماشین هایی است که عمدتاً برای بکسل به جای بلند کردن استفاده می شوند.
VIIکلاس: لیفتراک های زمین ناهموار - نسبتاً بزرگتر از همتایان خود، عمدتاً در فعالیت های خارج از منزل به کار می روند.

لیفتراک از چه قطعات اصلی تشکیل میشود؟

مانند همه ماشین های پیشرفته، چندین جزء کوچکتر و مستقل با هم کار می کنند تا به هدف کل دستگاه کمک کنند. لیفتراک ها نیز از این قاعده
مستثنی نیستند. اجزای اصلی که در طول عملکرد آن وارد می شوند عبارتند از؛
ـ قاب کامیون : مانند شاسی در یک خودرو، قاب کامیون پایه فلزی است که وزنه تعادل، چرخ ها، دکل، محافظ بالای سر و پانل اپراتور در آن
قرار دارد.
ـ وزنه تعادل : این وزنه ای است که به قسمت پشتی قاب کامیون متصل می شود و وزن بار لیفتراک را متعادل می کند و از واژگونی آن جلوگیری
می کند. اپراتورها باید مراقب باشند که از حد بار تجاوز نکنند، زیرا انجام این کار هم برای اپراتور و هم برای بار خطر ایجاد می کند.
ـ کالسکه : جایی است که بار قرار می گیرد و بلند می شود. این شامل دوشاخه ها، برآمدگی های کالسکه است که بار را از پایین بالا می برد و
پشتی بار که به تثبیت بار کمک می کند.
ـ دکل : این مجموعه عمودی در جلوی لیفتراک مجهز به یک سیستم قرقره است که کالسکه و بار روی آن را بلند یا پایین می آورد.
ـ منبع تغذیه : بسته به نوع لیفتراک، منابع انرژی مختلفی می توانند برای فعال کردن عملکرد آن استفاده شوند، به عنوان مثال، موتورهای
یا سوخت های فسیلی LP الکتریکی (که توسط باتری کار می کنند)، گاز

دستگاه لیفتراک چه کاربردهایی دارد؟

کاربرد اصلی لیفتراک ها بلند کردن، پایین آوردن و جابجایی بارها بین نقاط است. تنوع کاربرد آن ها در مکانهای کاری، ساختار طراحی و
ماهیت کاری که باید انجام شود معرفی می شود و ما به صورت زیر کاربردهای اصلی آن ها را دسته بندی کرده ایم:

1. لیفتراک در انبار: این لیفتراک های متداول و قابل تشخیص شبیه چرخهای گلف هستند که در انبارها برای حمل بارهای قابل توجه استفاده می شوند.

2. لیفتراک ضد تعادل: این لیفتراک ها دارای دوشاخه در جلو هستند و یک تعادل در قسمت عقب قاب کامیون وجود دارد. آنها در اندازه ها و
پیکربندی های مختلف عرضه می شوند.
3. لیفتراک لودر جانبی: همچنین در انبارها و مراکز خدمات فولادی استفاده می شود، لودرهای جانبی از یک محفظه جانبی کار می کنند. این
باعث می شود که آنها برای فضاهای تنگ ترجیح داده شوند، زیرا می توانند بدون نیاز به چرخش کار کنند.
4. لیفتراک برای کارهای سنگین: اینها لیفتراک های قدرتمندی هستند که قادر به بلند کردن بارهای سنگین پالت بسیار بالاتر از لیفتراک های
معمولی انبار هستند.
5. تله هندل/لیفتراک تلسکوپی/لیفتراک ریچ: این نوع لیفتراک هر دو جرثقیل و لیفتراک را با هم ترکیب می کند. دارای بازوی قابل افزایش با
بوم مفصلی است. چنگال های انتهای بازو امکان قرار دادن همه کاره تر بارهای پالت را فراهم می کند.
6. ریچ فورک کامیون: این لیفتراک ها که عمدتا در داخل خانه استفاده می شوند، می توانند چنگال های خود را گسترش دهند و به قفسه های
انبار برسند.
7. جک پالت/کامیون پمپ: این لیفتراک های کوچکتر و تخصصی فقط می توانند بارهای کوچک را بلند کنند. آنها بسیار مانور پذیر و مقرون به
صرفه هستند.
8. لیفتراک برای زمین های ناهموار: این لیفتراک ها برای کار در فضای باز بر روی سطوح ناهموار طراحی شده اند. لاستیک های آن ها
پنوماتیک و رزوه دار هستند که باعث پایداری بیشتر در زمینهای ناهموار می شوند.

9. واکی استکر: این لیفتراک های منحصر به فرد از نوع جک پالت دارای کابینی برای اپراتور نیستند و درعوض با استفاده از یک دسته
متصل هدایت می شوند.
10. لیفتراک جمع کننده: این لیفتراک ها همچنین نوعی استاکر واکی، برای انبارهای سفارش و امکانات ذخیره سازی بهینه هستند. آن ها می توانند
واحدهای جداگانه را بدون ایجاد مزاحمت در پالت های کامل به همراه اپراتور بلند کنند.

 

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است