logo

محبوبترین مواد اولیه مورد استفاده در دستگاه‌های تزریق پلاستیک کدام‌اند؟

 

یکی از مهمترین جنبه‌های هر پروژه توسعه محصول با استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک و انتخاب ماده اولیه  مناسب است. چرا که مواد اولیه به طور مستقیم بر عملکرد دستگاه و همچنین خصوصیات قطعه تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر صدها ماده پلاستیکی مختلف در بازار موجود است، بنابراین این سوال پیش می‌آید که کدام ماده برای محصول شما مناسب‌تر است.

هنگام انتخاب پلاستیک، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید عملکرد قطعه و محیط مورد استفاده آن است.

چه ماده ای برای کاربرد قطعه مناسب‌تر است؟ مقاومت، دوام، انعطاف پذیری، رنگ و هزینه ماده اولیه مورد نظر چگونه است؟

متداول ترین مواد اولیه در دستگاههای تزریق پلاستیک

برای کمک به شما در درک بهتر این روند، در ادامه مقاله لیستی از متداول ترین مواد اولیه  مورد استفاده در دستگاههای تزریق پلاستیک و کاربردهای آنها آورده شده است.

۱. نایلون (پلی آمید) Nylon 

از نایلون معمولا برای ساخت قطعات مکانیکی محکم استفاده می‌شود. انواع واشر‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍، چرخ دنده و بلبرینگ از نمونه محصولاتی است که در صنعت خودروسازی به وسیله تزریق پلاستیک ساخته می‌شوند. سختی، دمای ذوب و مقاومت شیمیایی بالا از مزایای استفاده از نایلون می‌باشد و باعث می‌شود در بسیاری از صنایع، از صنایع پزشکی گرفته تا صنعت پوشاک و خودرو و ... مورد استفاده قرار گیرد.

نایلون (پلی آمید) Nylon

از نایلون معمولا برای ساخت قفل های پلاستیکی استفاده می شود

۲. اکریلیک Acrylic

ما از اکریلیک برای محصولات شفاف مثل پنجره، دیوارهای طلقی شفاف و یا در تجهیزات نور به جای شیشه استفاده می‌کنیم. مقاومت کششی بالا، وزن کم، مقاومت در برابر هوا و ضد خش بودن از ویژگی‌های این ماده می‌باشد.

از آنجایی که اکرلیک بی‌بو و بی‌مزه است و فاقد بیسفنول (نوعی ترکیب آلی خطرناک برای بدن) می‌باشد از آن در ساخت محفظه‌های داخل یخچال و فریزر نیز استفاده می‌شود.

اکریلیک Acrylic

لوله‌های پلاستیکی رنگی ساخته شده با اکریلیک.

۳. پلی کربنات Polycarbonate

پلی کربنات بسیار بادوام و شفاف است. این ماده برعکس بیشتر ترموپلاست‌ها می‌تواند بدون ترک یا شکستگی دچار تغییر شکل شود برای ساخت گلخانه ها، دیسک‌های دیجیتال مانند دی وی دی، لنزهای عینک، وسایل پزشکی، قطعات خودرو، تلفن‌های همراه وپنجره‌های ضد گلوله معمولا از پلی کربنات استفاده می شود.

 پلی کربنات Polycarbonate

دیسک های فشرده پلی کربنات بسیار مقاوم هستند.

۴. پلی اکسی متیلن Polyoxymethylene 

پلی اکسی متیلن نوعی لاستیک استال است که برای تولید قطعات مکانیکی و خودرویی استفاده می‌شود که معمولاً با فلز ساخته می‌شوند. این ماده پلاستیکی  بسیار سفت و محکم است. از پلی اکسی متیلن برای تولید محصولاتی مانند چرخ دنده، بست، دسته چاقو و بلبرینگ استفاده می‌شود. اگرچه پلی اکسی متیلن مقاومت بالایی در برابر حلال‌هایی مانند الکل‌ها ، بنزین ، مواد شوینده و روغن موتور دارد، اما نباید در معرض اسید کلریدریک و اسید نیتریک قرار گیرد.

پلی اکسی متیلن Polyoxymethylene

برای ساخت دسته این چاقو از پلی اکسی متیلن استفاده شده است. 

۵. پلی استایرن Polystyrene

در قالب‌گیری تزریقی، دو نوع پلی استایرن وجود دارد که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد.''پلی استایرن با تاثیر بالا'' و ''پلی استایرن همه منظوره'' . پلی استایرن همه منظوره شفاف است. در حالی که پلی استایرن با تاثیر بالا مات است. موارد سخت برای جعبه ابزار و بدنه ابزارهای برقی با استفاده از پلی استایرن با تاثیر بالا ساخته می‌شوند. این مواد گرچه ارزان هستند اما با محیط زیست سازگار نیستند.

پلی استایرن Polystyrene

پلی استایرن به حدی محکم است که برای ساخت جعبه ابزار از آن استفاده می شود.

۶. اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ای-بی-اس) Acrylonitrile Butadiene Styrene

استفاده از اکریلونیتریل بوتادین استایرن مزایای بسیاری دارد. این ماده سخت، دارای ثبات ابعادی مناسب، مقاومت در برابر ضربه بالا و همچنین مقاوم در برابر خراش ، شکستگی و پارگی است. ای-بی-سی دمای ذوب کمی دارد و نسبتاً ارزان است. معمولاً برای تولید قطعات الکترونیکی مانند آداپتورهای تلفن، کلیدهای صفحه کلید و کلیدهای برق و پریز استفاده می شود.

اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ای-بی-اس)

برای ساخت کلیدهای کیبورد از ای-بی-سی استفاده می شود.

۷. پلی پروپیلن Polypropylene

این ماده ترموپلاستیک به طور گسترده‌ای در صنعت ذخیره‌سازی و بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا اجازه نمی‌دهد مواد شیمیایی با محصولات غذایی مخلوط شوند. پلی پروپیلن بدون مشکل در آب گرم قابل شستشو است و از مقاومت شیمیایی و قابلیت ارتجاعی بالایی برخوردار است.

پلی پروپیلن Polypropylene

نمونه محصول تولید شده با پلی پروپیلن.

۸. پلی اتیلن Polyethylene

پلی اتیلن یک ماده ترموپلاستیک سبک وزن است که از مقاومت شیمیایی ، خاصیت ارتجاعی و عایق الکتریکی بالایی برخوردار است. این ماده در طیف گسترده‌ای از قطعات پلاستیکی مصرفی مانند بطری‌های شیر ، بطری‌های دارو و مواد شوینده، کیسه‌های پلاستیکی، اسباب بازی و سطل‌های زباله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلی اتیلن Polyethylene

پلی اتیلن ضد آب است و انعطاف پذیری بالایی دارد.

۹. ترموپلاستیک پلی اورتان Thermoplastic Polyurethane

ترموپلاستیک پلی یورتان ، به دلیل خاصیت نرم و الاستیک بودن و مقاومت کششی و پارگی زیاد اغلب برای تولید قطعاتی که به کشش لاستیک مانند نیاز دارند ، استفاده می‌شود. در دماهای بالا عملکرد خوبی دارد و معمولاً در ابزارهای برقی، عایق‌های کابل، محافظ موبایل و کالاهای ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است