logo

دستگاه چیلر

برای حفظ هوای دلپذیر در محیط های بسیار بزرگ مانند: کارخانه ها، محیط های بزرگ صنعتی، سالن های ورزشی، سالن های برگذارکننده مهمانی و... میتوان از دستگاه چیلر استفاده نمود. در واقع این دستگاه هوای گرم را جذب میکند و به هوای بسیار خنک و سرد تبدیل میکند. دستگاه چیلر وظیفه دارد تا هوای گرم محیط را جذب کند، سپس این هوای گرم را به یک فضای آزادتر و باز تر انتقال دهد و در مرحله آخر فضای محیط را خنک کند. در اصل یکی از دلایل استاندارد بودن یک محیط تجاری و یا مسکونی، داشتن تهویه مناسب می باشد. استفاده از دستگاه چیلر در فصل تابستان بیشتر کاربرد دارد تا فصل زمستان، البته استفاده از این نوع دستگاه در محیط های تجاری و کارخانه ها حتی در زمستان هم کاربرد دارد.

 

دستگاه چیلر

 

عملکرد دستگاه چیلر

عملکرد اصلی دستگاه چیلر، بر اساس آبی که درون دستگاه وجود دارد می باشد. این دستگاه ابتدا آب موجود در خودش را سرد میکند، سپس هوای سرد ناشی از آب سرد شده را از طریق فن هایی مخصوص که در داخل این دستگاه تعبیه شده است را به محیط پخش میکند. برای حفظ کردن سردی آب حتما باید لوله های انتقال دهنده آب عایق بشوند تا آب در حین انتقال سرد نشود. علاوه بر این که آّب سرد موجود در این دستگاه کاربرد خنک کردن هوا را نیز دارد، میتوان از آب سرد برای دستگاه هایی که داغ میکنند یا به جوش می آیند استفاده نمود.

 

اجزای تشکیل دهنده چیلر

  1. ابزربر
  2. ژنراتور
  3. اواپراتور
  4. کندانسور

 

انواع دستگاه چیلر

  • دستگاه چیلر جذبی
  • دستگاه چیلر تراکمی


انواع دستگاه چیلر

بیشتر بخوانید: دستگاه آسیاب

 

انواع چیلر صنعتی

  1. چیلر دارای آب خنک
  2. چیلر دارای هوای خنک
  3. چیلر دارای کمپرسور بخار هوا
  4. چیلر دارای قابلیت جذب بخار
  5. چیلر تراکمی گلیکول
  6. چیلر دارای برج خنک کننده

 

چیلر تراکمی

چیلر های تراکمی هم، به سرد کردن آبی که در خودش است می پردازد و برای پایین آوردن حرارت آب از انرژی مکانیکی کمک میگیرد. این دستگاه شامل کندانسور آب با دمای پایین و اواپراتور می باشد. قسمت های تشکیل دهنده این دستگاه شامل: کمپرسور، مبرد، منبع تامین برق و شیر انبساط می باشد.


چیلر تراکمی

بیشتر بخوانید: دستگاه گازگیر

 

انواع چیلر تراکمی

  • چیلر تراکمی پیستونی(چیلر رفت و برگشتی)
  • چیلر تراکمی مار پیچ(چیلر اسکرو)
  • چیلر تراکمی غلطکی(اسکرال)
  • چیلر تراکمی سانتریفیوژ

 

مزییت های استفاده از دستگاه چیلر

  1. قابلیت فیلتر کردن هوا را دارد.
  2. آلودگی موجود در هوا را از بین میبرد و آلودگی را فیلتر میکند.
  3. به تنظیم کردن دمای محیط می پردازد.
  4. استفاده از چیلر نسبت به کولر گازی برق کمتری را مصرف میکند، در نتیجه درمصرف برق بسیار صرفه جویی می شود.
  5. دستگاه چیلر نسبت به دیگر دستگاه های خنک کننده هوا دارای مقاومت و طول عمر بالاتری می باشد.
  6. استفاده از تنها یک چیلر در محیط بسیار بزرگ کافی می باشد و میتواند محیط را کاملا خنک کند.
  7. این دستگاه قابلیت خنک کردن فضا را تا 4000 متر دارد.

 

 انواع چیلر بر اساس نوع کمپرسور

  • دستگاه چیلر با کمپرسور رفت و برگشتی

این دستگاه چیلر، جزء کهن ترین ها است و به مرور بر اثر هدر دادن انرژی فراوان، از رده پیشرفته ترین ها بیرون می رود و به راه انداختن آن باعث سر و صدای بسیار زیاد میشود و در صنایع استفاده می شود و به دلیل سر و صدا تقریبا بالا قابل مصرف در محل سکونت و مناطق مسکونی نمی باشد.

 

  • دستگاه چیلر با کمپرسور اسکرو

این دستگاه، دارای عملکرد عالی بوده و دارای خنک کنندگی است، بنابراین مصرف آن که دارای کیفیت بوده، در محیطی بزرگ مقرون به صرفه باشد.

 

  • دستگاه چیلر با کمپرسور اسکرال

این چیلر، دارای ابعادی کم حجم می باشد و فضای بسیار کمی را اشغال میکند. این دستگاه اسکرول در تولید و ایجاد هوای تازه و دلچسب تاثیر مثبتی دارد.

 

  • دستگاه چیلر با کمپرسور سانتریفیوژ

 چیلر با کمپرسور سانتریفیوژ، دارای عملکرد بسیار بالایی می باشد و استفاده از آن، به تعادل در مصرف برق بسیار کمک میکند، زیر را انرژی بسیار کمی را مصرف میکند. لازم به ذکر است که این سبک دستگاه، به هیچ عنوان از نظر قیمتی مناسب نمی باشد و دارای قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع دستگاه چیلر می باشد.

 

نتیجه گیری

برای متعادل ساختن و تهویه هوای محیط های پر رفت و آمد پیشنهاد میشود از دستگاه های چیلر استفاده نمود. مزییت اصلی استفاده از این سبک دستگاه، کاهش مصرف انرژِی برق می باشد که آن را از دیگر دستگاه های خنک کننده متمایز میکند. ما در این مقاله سعی کردیم نحوه عملکرد این دستگاه را به طور کامل توضیح دهم تا شما با آن کاملا آشنا بشوید.

کار را به کاردان بسپارید و با مراجعه به مجموعه یونیکسل و کمک گرفتن از افراد متخصص در این زمینه، به تهیه دستگاه چیلر با قیمت پایین و کیفیت بالا بپردازید. با استفاده از دستگاه چیلرهای ساخت یونیکسل، به مطبوع شدن هوای محیط کمک کنید.

 
سوالات متداول
کمپرسور، صفحه تبخیر، فن، کنترلر، صمام‌ها، لوله‌ها، مبدل حرارتی، مخازن آب، سنسورها
نصب دستگاه چیلر به دلیل پیچیدگی طراحی و تنوع در سایز و نوع دستگاه‌ها، بهتر است توسط یک تکنسین حرفه‌ای و با توجه به دستورالعمل تولید کننده دستگاه، انجام شود.

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است