logo

دستگاه فرز CNC

ابتدا برای شروع کار، جسمی که می خواهید تراش دهید را با کمک یک گیره بر روی میز ثابت نگه دارید. با روشن کردن دستگاه فرز سی ان سی، دستگاه حول محور خودش به چرخش در می آید. دستگاه فرز سی ان سی دارای سه محور برای حرکت کردن می باشند که این محور ها نظیر: فرز سه محور، فرز چهار محور و فرز پنج محور می باشد. فرز سی ان سی در واقع از مدل فرز کاری بوده، که با متصل شدن به کامپیوتر یک سری برنامه های از قبل نوشته شده توسط برنامه نویس را وارد خود میکند. در واقع برای راه اندازی آن نیاز به دریافت کمک از نیروی بشر می باشد.

دستگاه فرز CNC

بیشتر بخوانید: دستگاه تراش CNC

ویژگی های دستگاه فرز CNC

  • دارای درجه آزادی بالا می باشد و میتواند تا هر مقداری که بخواهد به جهت مشخص شده بچرخد.
  • دارای قدرت تراش دهندگی بسیار بالایی می باشد.
  • این دستگاه تمام تراش ها را با ظرافت و تمیزی بسیار زیادی انجام می دهد.
  • دستگاه فرز نسبت به دیگر انواع دستگاه، قابلیت انجام دادن عملیات های پیچیده تری را دارد.
  • این دستگاه در حدی دارای قدرت و مقاومت بسیار بالا بوده که توانایی انجام ماشین کاری بر روی انواع قالب را نیز دارد.
  • دستگاه فرز CNC دارای تنوع زیادی در ابزارهای سری خود دارد.

 

ویژگی های دستگاه فرز CNC

بیشتر بخوانید: دستگاه چیلر

 

دستگاه فرز در مقایسه با کارکرد آن دارای تعدادی مرکز باشد و بر روی هر مرکز موتور تعبیه شود. در نتیجه وجود این موتور ها است که باعث حرکت محور ها می شود. بعد از نصب موتور بر روی هر محور با روشن کردن دستگاه، موتورهای تعبیه شده شروع به تکان های دورانی می کند. با حرکت دورانی، محورها هم شروع به حرکت می کنند و در نهایت عملیات تراشکاری آغاز شده و با افزایش سرعت دستگاه، تکان دورانی به خطی تبدیل می شود که تبدیل آن به خطی وظیفه قطعه ای به نام بالسکرو است. 

 

نحوه عملکرد دستگاه فرز CNC

در ابتدا طراحان با طراحی یک مدل به نام طرح سی ای دی، در برنامه اتوکد کار را آغاز میکنند و این طرح ها معمولا به صورت دوبعدی یا سه بعدی طراحی می شوند. سپس برنامه نویسان طرح سی ای دی را به برنامه سی ان سی تبدیل میکنند. بعد با انتقال این برنامه از طریق کامپیوتر به دستگاه فرز CNC، دستگاه را راه اندازی میکنند. با راه اندازی این دستگاه میتوان عملیات فرزکاری را آغاز کرد.

 

انواع دستگاه فرز CNC

  • دستگاه فرز کاری ساده
  • دستگاه فرز کاری کف تراش
  • دستگاه فرز کاری فرم
  • دستگاه فرز کاری زویه ای

دستگاه فرزکاری ساده معمولا به دستگاه فرزکاری تخت معروف می باشد. نحوه چرخش محور در این سبک دستگاه به صورت موازی می باشد، یعنی محور این دستگاه در حالت موازی با قطعه ای که میخواهید تراش دهید می باشد. برش فرز این دستگاه به صورت کاملا ساده یا همان تخت می باشد. این دستگاه قابلیت انجام برش با ضخامت های متفاوت را نیز دارد. البته قابل ذکر است که برای انجام فرزکاری برای قطعه با عمق زیاد باید از ابزارهایی با دندانه های درشت استفاده کرد.

 دستگاه فرزکاری کف تراش، برای ایجاد کردن یک سطح صاف کارایی دارد. محورهای این دستگاه زمان استفاده، باید بر جسمی که در حال تراش است عمود می باشد. مصرف این دستگاه برای تراش دادن ظریف ترین و حساس ترین نواحی یک قطعه گزینه خوبی می باشد.

 مدل فرزکاری فرم، برای تکه ای فلزی که سطحش بسیار نامنظم می باشد استفاده میشود که اگر بر روی آن خطوطی به صورت منحنی باشد تراش دادن آن کاری پیچیده ای می باشد که با استفاده از این نوع دستگاه میتوانید تراش دادن را برای خود راحت کنید.

 دستگاه فرزکاری زاویه ای هنگام تراش دادن قطعه، محورهایش با ایجاد مقداری زاویه بر روی قطعه می چرخد. اگر برای طراحی نیازی به طرح خاصی بر روی قطعه می باشد، میتوان با استفاده از این دستگاه هر طرحی را که میخواهید بر روی قطعه اعمال کنید. بر اساس نوع طرحی که میخواهید بر روی قطعه ایجاد کنید، زاویه محور های دستگاه هم تعیین میشود. این دستگاه برای تراشکاری قطعات بسیار حساس و ظریف نظیر: چاقو مخصوص جراحی بسیار کاربرد دارد. میانگین تنظیم درجه های این دستگاه شامل درجه های:45، 50، 55، 60 می باشد.

 

انواع دستگاه فرز CNC

بیشتر بخوانید: دستگاه آسیاب

 

نتیجه گیری

دستگاه فرز CNC، یک دستگاه عالی و پیشرفته برای فرزکاری می باشد. نحوه عملکرد این دستگاه نسبت به دیگر انواع دستگاه فرزکاری، بسیار پیشرفته تر می باشد. با به کارگیری از این سبک دستگاه میتوانید حساس ترین قطعات را به صورت بسیار ظریف فرزکاری کنید.

مجموعه یونیکسل، با ساخت و تولید بهترین نوع دستگاه فرز CNC آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. یونیکسل، با به کارگیری بهترین نوع قطعات در دستگاه ها میتواند رشد شغلی شما را در بالا ترین مراحل کاری رقم بزند.

 
سوالات متداول
دستگاه فرز CNC قادر است بر روی انواع مواد جامد به شکل دقیق برشی انجام دهد. این مواد می‌توانند شامل فلزات، پلاستیک‌ها، چوب، فایبرگلاس، سرامیک‌ها، شیشه، سنگ و بسیاری مواد دیگر باشند. با استفاده از ابزارهای مخصوصی که برای هر نوع ماده‌ای طراحی شده‌اند، فرز CNC قادر است بر روی این مواد با سرعت و دقت بسیار بالا برش انجام دهد. در هرصورت باید توجه داشت که برش مواد بسیار سخت و مقاوم مانند فولاد ضد زنگ، تیتانیوم و آلیاژهای سنگین می‌تواند پرهزینه و مشکل باشد و نیازمند تجهیزات و ابزارهای خاصی باشد. همچنین، برش موادی که دارای خطرات بهداشتی هستند مانند آسبست، نباید با دستگاه فرز CNC انجام شود.
دستگاه فرز CNC یک دستگاه ماشینی است که برای برش، حک و حفر قطعات مختلف با دقت بسیار بالا و به صورت خودکار طراحی شده است. این دستگاه با استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزارهای مخصوص، می‌تواند قطعاتی را با دقت و سرعت بسیار بالا برش دهد.

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است