logo

راهنمای خرید ماشین آلات صنعتی دسته دوم و کارکرده

با همه‌ گیری ویروس کرونا بسیاری از تولید کنندگان در سراسر دنیا با چالش‌هایی برای حفظ کیفیت، میزان تولید و درآمد خود روبرو شده‌اند. خرید ماشین آلات دسته دوم در شرایط کنونی یکی از بهترین راه‌ها برای کم کردن هزینه‌های تولید است، امسال بازار خرید و فروش ماشین‌ آلات دسته دوم صنعتی در اروپا و آمریکا رشد ۱۰٪ را شاهد بوده‌ است. با توجه به شرایط اقتصادی خاص کشور در زمان فعلی و قیمت بالای ارز شروع یک کار جدید یا گسترش کسب و کار موجود، کاری پرهزینه است بنابراین در نظر گرفتن خرید ماشین آلات دست دوم عملی منطقی است.

البته باید در نظر داشت که هر تولید کننده با توجه به نیازها و هزینه‌های خاص تولیدی خود، باید تصمیم بگیرد که آیا خرید یک دستگاه نو یا کارکرده در طولانی مدت منجر به سودآوری شرکت می‌ شود یا نه.

مزایای استفاده از ماشین آلات دسته دوم

 ۱. قیمت کم

بارزترین مزیت خرید ماشین آلات دست دوم قیمت خرید است. این ماشین آلات همانند تجهیزات جدید کار می‌کنند اما ارزان‌تر هستند زیرا به صورت سفارشی ساخته نمی‌شوند. خرید تجهیزات با ارزش بالا با کسری از هزینه یک ماشین جدید و بهره‌مندی از سالها خدمات قابل اعتماد دلیلی محکم و کافی برای بسیاری از تولیدکنندگان است.

 ۲. کیفیت در برابر قیمت

ممکن است شما بخواهید تجهیزات جدیدی خریداری کنید زیرا نگران هستید که ماشین آلات کارکرده دارای نقص باشد یا هزینه بیشتری در نگهداری داشته باشد. اگرچه این موضوعات در برخی موارد می‌تواند درست باشد، اما ماشین آلات کار کرده غالباً از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند (در صورت چک‌آپ و سرویس دستگاه به صورت منظم) و مطمئناً بسیار مقرون به صرفه تر هستند.

ماشین آلات دست دوم نسبت به دستگاه‌های نو بین ۳۰ تا ۵۰ درصد ارزانتر هستند. در نظر داشته باشید اگر شما ماشین آلات مورد نیازتان را از خارج از کشور تهیه کنید باید هزینهٔ جابجایی و گمرک را نیز متقبل شوید، در صورتی که اگر همان دستگاه را به صورت دست دوم در داخل کشور خریداری کنید نیازی به پرداخت این گونه هزینه‌ها ندارید.

 ۳. انعطاف‌ پذیری بیشتر 

ماشین آلات جدید در اولین سال پس از خرید دچار افت قیمت می‌شوند. با خرید تجهیزات دست دوم، شما بهای افت چشمگیر ارزش ماشین را پرداخت نمی‌کنید. در ثانی، شما گزینه‌های بسیار بیشتری برای خرید ماشین آلات و سپس فروش آنها با مقدار بسیار کمی افت قیمت در مقایسه با ماشین آلات نو دارید.

همچنین خرید دستگاه‌های کارکرده زمان بسیار کمتری از شما می‌گیرد زیرا در صورت اقدام برای خرید دستگاه نو معمولاً ابتدا باید آن را به شرکت سازنده سفارش دهید تا آن را به صورت اختصاصی برای شما تولید کند که این عمل می‌تواند زمانبر باشد.

در عوض ماشین آلات کارکرده در صورت موجود بودن پس از سفارش تنها نیاز به حمل و نقل برای شروع کار دارند.

برخی از مشاغل ماشین آلات دست دوم را تنها برای مدت کوتاه یا فقط برای یک پروژه خریداری می‌کنند، این ماشین آلات ارزش خود را طولانی‌تر نگه می‌دارند و باعث کاهش استهلاک و افت قیمت دستگاه می‌شوند.

۴.  تعمیر و نگهداری ماشین آلات دست دوم

خرید ماشین آلات کارکرده ارزان‌تر و آسان‌تر است، اما بسته به سن و شرایط دستگاه نیاز به نگهداری بیشتری دارد. در صورت مراقبت و چکاپ منظم، می‌توانید مدت طولانی از این ماشین آلات استفاده کرده یا با حداقل افت قیمت آن را به خریدار بعدی بفروشید.

 ۵. تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد اختلال در کار و حوادث ضروری است. شما برای اینکه اطمینان حاصل کنید استفاده از تجهیزات بی خطر است، باید تعمیر و نگهداری از دستگاه را به صورت منظم انجام دهید. انجام ندادن سرویس دوره ای منظم منجر به عدم آگاهی از مشکلات جزیی و کوچک دستگاه شده که در طولانی مدت باعث خرابی و آسیب شدید به ماشین می‌شود.

 ۶. سوابق روزانه استفاده و نظارت بر عملکرد دستگاه را نگه دارید

فرسودگی و خرابی ماشین آلات با رسیدگی غیراصولی شرایط بدتری پیدا می‌کنند. ثبت سوابق استفاده از ماشین آلات و نظارت بر عملیات روزانه می‌تواند به تعیین دقیق زمان و مکان استفاده از ماشین آلات کمک کند. این کار باعث می‌شود بهترین گزینه برای تعمیر یا سرویس دستگاه را پیدا کنید. امروزه در شرکتهای بزرگ دنیا بررسی شرایط کلی دستگاه‌ها توسط GPS انجام می‌شود، اما در صورت نبود این دستگاه می‌توان با ثبت و بررسی روزانه شرایط دستگاه، اطلاعات زیادی در مورد ماشین مورد استفاده جمع‌آوری کرد که منجر به افزایش طول عمر مفید دستگاه می‌شود.

 ۷. استفاده از جدول زمانی تعمیر و نگهداری ماشین آلات

با گذشت زمان، خرابی یا فرسایش اجزا در هر دستگاهی اجتناب ناپذیر است. پیش‌بینی‌های مربوط به طول عمر مورد انتظار برای همه اجزا را تعیین کنید و آنها را طبق برنامه جایگزین کنید. تعویض قطعه باید توسط تکنسین‌های ماهر انجام شود.

در ماشین آلات اجزای متحرک به راحتی آسیب می‌بینند یا فرسوده می‌شوند. اجزای متحرک باید در بازه‌های زمانی کوتاه بررسی شوند تا میزان خوردگی و سایش آنها مشخص شده، و در صورت لزوم تعویض شوند.

 ۸. دستگاه‌ها را مرتب تمیز و روغن کاری کنید

کار با ماشین آلات سنگین به تعمیر و نگهداری روزانه نیاز دارد. برخی از اجزا، به ویژه قطعات متحرک در موتورها و پیستونها، نیاز به روغن کاری مکرر دارند.

آلودگی می‌تواند منجر به خرابی ماشین آلات شود تمیز کردن دستگاه و اجزای آن طول عمر دستگاه را افزایش می‌دهد

آب منبع اصلی خوردگی در ماشین آلات است و روغن کاری از خوردگی جلوگیری می‌کند.

 ۹. نگهداری از دستگاه در انبار یا در زمان عدم استفاده از آن

زمانی که برای مدتی از دستگاه استفاده نمی‌کنید نیز باید شرایط دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. موتور و سایر اجزای متحرک باید به صورت مداوم روغن کاری شده و حرکت کنند تا از خوردگی و زنگ زدگی در آنها جلوگیری شود.

وبسایت یونیکسل مکانی مناسب برای پیدا کردن انواع ماشین آلات صنعتی نو و کارکرده است. شما می‌توانید در قسمت آگهی‌ها دستگاهای مختلف صنعتی از قبیل: دستگاه تزریق پلاستیک، دستگاه قالب، دستگاه چیلر، دستگاه تراش CNC را در طبقه‌بندی‌های مختلف به راحتی پیدا کرد و تنها با چند کلیک به فروشنده یا خریدار مورد نظر خود متصل شوید.

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است

کلیه حقوق وبسایت متعلق به شرکت نونگار است